Powoli dobiegający końca rok 2019 był przełomowym okresem dla ASUS. Nie tylko świętowaliśmy swoje 30 lecie, ale także zaprezentowaliśmy szerokie portfolio innowacyjnych produktów. Na dodatek, każda z tegorocznych nowości „namieszała” w swojej kategorii, wzbogacając ją o ciekawe, przyszłościowe i przydatne rozwiązania. Jedną z nich był niezwykle efektowny ZenBook Pro Duo, nasza wizja laptopa jutra. To także urządzenie, które zainspirowało nas do przeprowadzenia wspólnie z Nielsen Polska badania na temat przyszłości rynku laptopów.
2019 obfitował w naprawdę ekscytujące premiery sprzętowe ASUS. Wspomniany ZenBook Pro Duo w pierwszej kolejności przykuł uwagę swoim futurystycznym designem, ekranem OLED 4K UHD oraz… drugim ekranem ScreenPad Plus. Rozwiązanie to wynosi wielozadaniowość, produktywność oraz kreatywność użytkowników na zupełnie nowy poziom, umożliwiając ogromne usprawnienie procesów pracy podczas obróbki multimediów, ale także rozrywki czy codziennych zadań.
ScreenPad Plus jest ewolucją ScreenPada, po raz pierwszy wprowadzonego w modelu ZenBook Pro w 2018 roku. „Klasyczny” ScreenPad zresztą też doczekał się nowego wydania w postaci wersji 2.0 z usprawnionym interfejsem. Co istotne, rozwiązanie to w 2019 przestało być ekskluzywnym elementem dla serii ZenBook, pojawiając się także w tańszej linii laptopów ASUS VivoBook. Wspominając o ekranach, nie możemy pominąć ewolucji w gamingowych sprzętach spod znaku Republic of Gamers. W 2019 pokazaliśmy światu model Zephyrus S GX701 – pierwszego laptopa wyposażonego w matrycę o 300Hz odświeżaniu.
Wspomniane ROG także mogło pochwalić się niezwykle futurystycznym modelem w swoim portfolio. ROG Mothership GZ700 to laptop o nietuzinkowym, opracowanym od nowa formacie obudowy. Szerokie możliwości ustawienia, elastyczność i ogromna wydajność to jego najważniejsze cechy, dzięki czemu zupełnie redefiniuje sposób grania. Był to także ważny okres dla gamingu mobilnego. Wprowadziliśmy ROG Phone II, najpotężniejszego gamingowego smartfona na rynku wraz z ekosystemem akcesoriów.
Mówiąc o smartfonach, nie możemy zapomnieć o naszym tegorocznym flagowcu – ZenFone 6. Wyposażony w obrotowy moduł podwójnych aparatów, rozwiązał problem notchy, łezek, oczek i wszystkich innych zbędnych elementów na ekranie naszego urządzenia. Dzięki swojej konstrukcji zapewnia on także najlepsze selfie na rynku. Każde ze wspomnianych urządzeń charakteryzuje się innowacyjnymi i przemyślanymi rozwiązaniami, mającymi faktyczną wartość dla użytkownika.
Laptop jutra
„Laptop jutra” – tak brzmi hasło ZenBooka Pro Duo. I faktycznie, uosabia on wizję ASUS na to, w jakim kierunku zmierzać będzie branża laptopów. Zainspirowani wspomnianą wizją oraz tegorocznym hasłem przewodnim ASUS, „Wiser Together”, postanowiliśmy wspólnie z Nielsen Polska sprawdzić czy nasza perspektywa jest zbieżna z opinią konsumentów. Badanie przeprowadzone na reprezentatywnej grupie respondentów przyniosło odpowiedzi na pytania w jaki sposób korzystamy z laptopów, o przełomowe technologie ostatnich 30 lat oraz o wizję przyszłości tych urządzeń.
Technologiczne przełomy
Zapytaliśmy respondentów o ich zdaniem największe przełomy technologiczne ostatnich 30 lat oraz przełomy w kategorii laptopów. Okazuje się, że za najistotniejsze technologiczne innowacje uznawane są te związane z Internetem – top 3 odpowiedzi stanowią kolejno towarzyszące nam na co dzień smartfony, WiFi oraz powstanie pierwszej strony internetowej. Przełomy w kategorii laptopów podzieliliśmy na dwie podkategorie: korzystanie prywatne i służbowe. W pierwszej z nich jako najważniejsze zmiany wskazano ulepszenie parametrów laptopów pozwalając na konkurowanie z desktopami, wprowadzenie dysku SSD oraz ekran dotykowy. W kontekście służbowym były to kolejno: dysk SSD, parametry konkurencyjne do desktopów oraz ekran dotykowy. Co istotne, aż 99% badanych użytkowników laptopów uważa co najmniej jedną zmianę w kategorii laptopów za przełomową.
Przyszłość bliższa i dalsza
Respondentów zapytaliśmy o ich wizję przyszłości laptopów, rozdzielając przy tym perspektywy. Poprosiliśmy o wskazanie zmian, których spodziewają się w ciągu 5 oraz 30 lat. Co do jednego odpowiadający byli zgodni – laptopy mają coraz więcej przydatnych funkcji. Tego zdania jest aż 81% z nich. Czego możemy się więc spodziewać w ciągu 5 lat zdaniem użytkowników laptopów? Najczęściej wskazywane były: pełna komunikacja z pozostałymi urządzeniami w domu (73%), ulepszenie baterii umożliwiające nieprzerwaną pracę przez tydzień (69%) oraz WiTricity, czyli ładowanie bezprzewodowe poprzez przesyłanie energii na odległość (67%). Kolejne miejsca zajęły zastąpienie klawiatury ekranem, usunięcie ramek wokół ekranów w całości oraz wstawienie dodatkowego ekranu (odpowiednio 64%, 60% i 48%). Co istotne, zwłaszcza ostatnie dwie zmiany są już w tym momencie wprowadzane w laptopach ASUS.
Pytanie o dalszą przyszłość pozwoliło pobawić się w futurologię, przynosząc tym samym bardzo ciekawe odpowiedzi. Na podium wśród wskazanych, spodziewanych innowacji w ciągu 30 lat znalazły się: laptop sterowany wzrokiem (59%), Laptop grubości kartki papieru (58%) oraz…zastąpienie ekranu hologramem (58%)!
Rosnąca popularność multitaskingu – fakt czy mit?
ASUS stawia na wielozadaniowość i jej ułatwianie. Dlatego pytanie o sposób korzystania z laptopa i liczbę wykonywanych na nim zadań było dla nas kluczowe – czy obrana droga dostarczania rozwiązań mających ułatwić, usprawnić i przyśpieszyć wykonywanie wielu czynności jednocześnie jest słuszna? Odpowiedź jest jednoznaczna: aż 91% respondentów wykonuje na laptopie wiele czynności w tym samym czasie, przy czym 51% wykorzystuje do tego więcej niż jeden ekran. Średnia liczba zastosowań laptopa wynosi aż 10. Wśród najpopularniejszych znalazły się takie czynności jak zakupy online (81%), sprawdzanie informacji w celach prywatnych (77%), korzystanie z bankowości online (77%) czy oglądanie filmów i seriali (70%).
ASUS konsekwentnie od 2018 roku wprowadza dodatkowe ekrany w swoich laptopach, kiedy to w modelu ZenBook Pro po raz pierwszy wprowadzony został ScreenPad. Jego tegoroczne ewolucje, ScreenPad 2.0 oraz ScreenPad Plus, zostały zaimplementowane z myślą o jeszcze większym usprawnieniu wykonywania wielu czynności jednocześnie. Jak na takie rozwiązanie zapatrują się respondenci badania?
Co piąty ankietowany wskazał wstawienie dodatkowego ekranu jako jedno z trzech najbardziej przydatnych rozwiązań w laptopach prywatnych. W kontekście urządzeń służbowych odsetek odpowiadających wyniósł 31%. Interesujący wynik przyniosło pytanie o popularyzację tego rozwiązania w ciągu najbliższych 5 lat. Aż 48% badanych jest zdania, iż stanie się to standardem branżowym w tym okresie.
Quo Vadis, ASUS?
Powyższe liczby nastrajają optymistycznie. ASUS jako rynkowy lider pod względem dwuekranowych laptopów zdołał do przydatności tego rozwiązania przekonać spore grono osób. Już teraz autorskie ScreenPady są oceniane jako sensowna i przydatna innowacja, która także zdecydowanie wyróżnia urządzenia ASUS na rynku. W 2020 z całą pewnością możemy spodziewać się kontynuacji tej wizji w kolejnych sprzętach ASUS – dostarczania konsumentom innowacyjnych, odważnych i nietuzinkowych rozwiązań mających usprawnić ich pracę, rozrywkę i umożliwiać im realizację swoich pasji.