Strona główna Blog Strona 30

Najpopularniejsze esporty w Polsce w 2023 roku

GoodGame Warszawa
GoodGame Warszawa

Esporty, czyli sporty elektroniczne, zyskują coraz większą popularność na całym świecie. Wiele gier wideo stało się podstawą dla profesjonalnych rozgrywek, w których gracze rywalizują o wysokie nagrody i status celebrytów.

Dyscypliny esportowe odnotowują rekordy popularności pod każdą szerokością geograficzną. Pomiędzy poszczególnymi regionami zarysowują się jednak pewne różnice. Na przykład w Azji ogromną popularnością cieszą się gry takie jak Honor of Kings, Mobile Legends i Crossfire, podczas gdy w Europie i Ameryce Północnej dominują gry takie jak League of Legends, Dota 2 i Counter-Strike: Global Offensive.

Za popularnością oczywiście idą w ślad pieniądze. Rynek esportowy doświadcza szybkiego wzrostu, mimo że jest wciąż stosunkowo młody. W 2019 roku na całym świecie przychody generowane w branży esportowej wyniosły 957,5 milionów dolarów amerykańskich. Szacuje się, że do 2024 roku ta liczba przekroczy 1,6 miliarda dolarów. Przychody te pochodzą z zakładów, pul nagród i turniejów, ale przede wszystkim z kontraktów sponsorskich i reklam, które przyniosły w 2021 roku niemal 641 milionów dolarów amerykańskich. Największy kawałek tortu przypadł w udziale Chinom, Stany Zjednoczone były drugim co do wielkości regionalnym rynkiem.

Rosnąca popularność esportów

W 2019 roku liczba entuzjastów i okazjonalnych widzów esportów wyniosła nieco mniej niż 400 milionów. Przy obecnym tempie wzrostu, do 2024 roku oczekuje się ponad 285 milionów regularnych widzów esportów na całym świecie, a także około 291,6 miliona okazjonalnych widzów.

Ze względu na ogromną popularność dyscyplin esportowych oficjalne turnieje esportowe są w stanie zaoferować ogromne nagrody dla najlepszych graczy. Łączna pula nagród dla globalnych turniejów w grze Counter-Strike: Global Offensive w pierwszej połowie 2021 roku wyniosła prawie osiem milionów dolarów amerykańskich.

W turniejach nagrody finansowe sięgają setek tysięcy, a nawet milionów dolarów. Na przykład, w 2019 roku Fortnite World Cup, który był pierwszym międzynarodowym turniejem tej gry, miał pulę nagród wynoszącą 30 milionów dolarów, z czego zwycięzca – 16-letni Kyle Giersdorf – otrzymał aż 3 miliony dolarów.

Z kolei w Apex Legends Global Series Championship 2021, turnieju tej popularnej gry battle royale, nagrody wyniosły 1 milion dolarów. W CS:GO, jednym z najpopularniejszych FPS-ów na świecie, pula nagród na największych turniejach dawno przekroczyła dziesiątki milionów dolarów. Polska impreza IEM Katowice również może się pochwalić pulą nagród wynoszącą 1,5 miliona dolarów. Te i inne eventy możemy obstawiać u każdego legalnego buka w Polsce i za granicą. Jeśli więc rozważacie zakłady bukmacherskie esport, warto porównać kursy u konkurencyjnych operatorów.

Najpopularniejsze esporty w Polsce i na świecie w 2023 roku

  • League of Legends – jest to gra typu Multiplayer Online Battle Arena (MOBA), w której dwie pięcioosobowe drużyny walczą o zniszczenie bazy przeciwnika. W 2020 roku finały World Championship zgromadziły ponad 3,8 miliona widzów online, a pula nagród wyniosła 6,2 miliona dolarów.
  • Dota 2 – jest to inna gra typu MOBA, w której dwie pięcioosobowe drużyny walczą o zniszczenie wieży przeciwnika. W 2019 roku finały The International, największego turnieju w Dota 2, zgromadziły ponad 1,1 miliona widzów online, a pula nagród wyniosła 34,3 miliony dolarów.
  • Counter-Strike: Global Offensive – klasyczna strzelanka FPS pomimo upływu lat nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Zasady są proste: dwie pięcioosobowe drużyny rywalizują o zniszczenie bomby lub odbicie zakładników. W 2020 roku finały CS:GO Intel Extreme Masters Katowice zgromadziły ponad 1,3 miliona widzów online, a pula nagród wyniosła 500 tysięcy dolarów.
  • Fortnite – jest to gra typu battle royale, w której kilkoro graczy walczy o przetrwanie na wyspie, a ostatni żywy gracz lub drużyna wygrywa grę. W 2019 roku Fortnite World Cup zgromadził ponad 2,3 miliona widzów online, a pula nagród wyniosła 30 milionów dolarów.
  • Kings of Glory –znana również jako Honor of Kings popularna gra esportowa w Azji, szczególnie w Chinach. Przypomina nieco League of Legends i jest rozgrywana na smartfonach. W 2020 roku finał mistrzostw świata Honor of Kings zgromadził łącznie ponad 100 milionów widzów, co świadczy o jej ogromnej popularności.
  • FIFA – to kolejna gra, która zyskała popularność na arenie esportowej. Jest to symulacja piłki nożnej, która jest rozgrywana na konsolach. FIFA ma swoje oficjalne zawody i ligi, w których gracze z całego świata rywalizują ze sobą. W 2021 roku FIFA Ultimate Team Championship zgromadziła miliony widzów, a nagrody w turniejach mogą sięgać kilku milionów dolarów.
  • Rocket League – wydana w 2015 roku gra stanowi wyjątek na tle powyższych tytułów ze względu na swój oryginalny i innowacyjny koncept. W Rocket League gracze rywalizują ze sobą, grając w piłkę samochodami w trójwymiarowej przestrzeni. Esport Rocket League składa się z dwóch głównych trybów rozgrywki – 2v2 i 3v3. Każdy zespołów składa się z trzech graczy, którzy sterują swoimi samochodami, próbując strzelać gole i zdobywać punkty.

Darmowa gra: Breathedge

Gra do odbioru w serwisie >EpicGames<

.

Darmowa gra: Poker Club

Gra do odebrania w serwisie >EpicGames<

.

Darmowa gra: Under the Moon

Gra dostępna za darmo na stronie >GOG<

.

Ruch Chorzów wygrywa 3. edycję 1 Ligi PLE Cup

Podium 1 Liga PLE Cup

Ruch Chorzów zwyciężył 3. edycję 1 Ligi PLE Cup,  rozgrywek esportowych dla pierwszoligowych klubów piłkarskich. W finale reprezentujący barwy Niebieskich Marcin “mrn” Sczes pokonał Michała Pałkę w koszulce GKS-u Tychy.

W środę 26 kwietnia odbył się trzeci turniej e sportowy przygotowany przez Polską Ligę Esportową dla zawodników pierwszoligowych klubów sportowych. Na linii startu stanęło 14 zawodników, którzy reprezentowali: Arkę Gdynia, Chrobry Głogów, GKS Katowice, GKS Tychy, Górnik Łęczna, ŁKS Łódź, Odrę Opole, Resovię Rzeszów, Ruch Chorzów, Sandecję Nowy Sącz, Skrę Częstochowa, Stal Rzeszów, Wisłę Kraków oraz Zagłębie Sosnowiec.

Po blisko 6 godzinach rywalizacji najlepszy okazał się Marcin Sczes z Ruchu Chorzów, który w finale pokonał Michała Pałkę  z GKS-u Tychy. Na najniższym stopniu podium uplasował się Adam “Nerven” Marczak w koszulce Skry Częstochowa. Co ciekawe, to triumfator ubiegłorocznych amatorskich rozgrywek PGE Nowy Poziom PLE.

Bardzo cieszy mnie to, że Ruch Chorzow zaufał mi po raz kolejny i mogłem reprezentować barwy mojego ukochanego klubu. Co do samego zwycięstwa, to po prostu pokazało, że niektórych rzeczy się nie zapomina i jestem bardzo zadowolony z osiągniętego wyniku – mówi triumfator Marcin “mrn” Sczes.

Klasyfikacja końcowa III turnieju 1 Liga PLE Cup:

  1. Marcin Sczes (Ruch Chorzów)
  2. Michał Pałka (GKS Tychy)
  3. Adam “Nerven” Marczak (Skra Częstochowa)

O Polskiej Lidze Esportowej

Polska Liga Esportowa to czołowy organizator rozgrywek esportowych w Europie Środkowo-Wschodniej. PLE ściśle współpracuje z największymi producentami gier takimi jak Riot Games oraz czołowymi podmiotami sportowymi jak Polski Związek Żeglarski, Fortuna 1 Liga oraz PKN Orlen.

PLE tworzy turnieje dla graczy na każdym stopniu zaawansowania. Jest operatorem rozgrywek VALORANT w 23 krajach Europy i organizatorem PGE Dywizji Mistrzowskiej, czyli zmagań najlepszych polskich drużyn w CS:GO. Najnowszym produktem spółki jest PGE Nowy Poziom PLE, ogólnopolska, pionierska sieć rozgrywek edukacyjno-esportowych dla graczy-amatorów. Łącznie w ekosystemie Polskiej Ligi Esportowej rywalizuje ponad 12 tysięcy zawodników.

Mid-Season Invitational powraca na kanał Nervariena

msi-nervariena

Mid-Season Invitational to elektryzujące społeczność League of Legends wydarzenie, które przed ekrany monitorów ściąga miliony fanów tej gry na całym świecie. Tegoroczny turniej z polskim komentarzem będzie można oglądać na kanale Nervariena w serwisie Twitch.

Po raz pierwszy w historii Mid-Season Invitational stwarza szansę na alternatywną możliwość doświadczania emocji związanych z tym turniejem. Ponad 30 co-streamerów z różnych zakątków świata będzie tworzyć transmisje na własnych kanałach. Wśród nich jest doskonale znany polskiej społeczności League of Legends – Damian ’Nervarien’ Ziaja. Jego głos znają wszyscy fani LOL’a w Polsce, bowiem to właśnie u niego niegdyś można było oglądać transmisje najważniejszych wydarzeń.

Co-streaming na kanałach własnych twórców to nie jedyna nowość podczas Mid-Season Invitational. Turniej, po wielu latach, doczekał się zmian w formacie rozgrywek. Faza play-in została podzielona na dwie cztero drużynowe grupy. Spośród ośmiu zespołów zaledwie trzy odnajdą miejsce w głównym etapie zawodów.

Ten z kolei swoim wyglądem odpowie na wieloletnie prośby globalnej społeczności League of Legends. Formacje z całego świata rywalizować będą w ramach jednej drabinki turniejowej, która po raz pierwszy od dawna rozgrywać się będzie w systemie podwójnej eliminacji. Oznacza to, że drużyny będą eliminowane z Mid-Season Invitational po dwukrotnej porażce.

Mid-Season Invitational to turniej niezwykle bliski sercom polskich fanów League of Legends. Wszystko za sprawą edycji z 2019 roku, kiedy na szczycie podium stanęła drużyna G2 Esports reprezentowana przez Marcina “Jankosa” Jankowskiego. Był to pierwszy triumf jakiegokolwiek polskiego zawodnika na międzynarodowym turnieju League of Legends licząc od finałów sezonu pierwszego, kiedy tytuł mistrza świata zdobył Maciej “Shushei” Ratuszniak.

Tegoroczna edycja turnieju, niestety, pozbawiona jest biało-czerwonych. W rywalizacji zobaczymy dwie drużyny wywodzące się z League of Legends EMEA Championship: G2 Esports oraz MAD Lions.

MSI 2023 odbędzie się w dniach 2-21 maja. Transmisje meczów rozpoczynać będą się o godzinie 14, a harmonogram na pierwsze dni przedstawia się następująco:

2 maja

14:00 PSG Talon vs DetonatioN FocusMe

17:00 LOUD vs G2 Esports

3 maja

14:00 Movistar R7 vs Bilibili Gaming

17:00 GAM Esports vs Golden Guardians

Powyższe spotkania rozegrane zostaną w systemie BO3 i zadecydują o tym, kogo zobaczymy na transmisjach w kolejnych dniach. Streamy jak sam Damian napisał będą bardzo w jego stylu: Pozapraszam trochę gości, vibe będzie raczej taki kanapowo-chillowy z lekką domieszką hype’owego komentowania na grach drużyn z EU. Będzie fajnie, widzimy się od 2.05 do 21.05 😉

Warto wspomnieć, że ten rok dla Damiana Ziaji, reprezentowanego przez agencję WE!RE Fantasy jest naprawdę owocny w komentatorskie aktywacje – mogliśmy go usłyszeć za mikrofonem podczas meczów Ultraligi, LEC’a na kanale Polsat Games oraz LCK. Ponadto jest ambasadorem międzyszkolnego turnieju esportowego – Predator Games 2023 oraz festiwalu Meet at Rift.

Darmowa gra: Beyond Blue

Gra do odebrania na stroni >EpicGames<

.

Darmowa gra: Never Alone

Gra dostępna za darmo w serwisie >EpicGames<

.

Polska Liga Esportowa rozpoczyna współpracę z Betfan

PLE BETFAN

Polska Liga Esportowa ma zaszczyt oficjalnie zakomunikować nawiązanie współpracy z BETFAN: zakłady bukmacherskie. W ramach działań marka BETFAN będzie obecna na transmisjach i wydarzeniach oraz w mediach społecznościowych Polskiej Ligi Esportowej.

Jako Polska Liga Esportowa lubimy łączyć świat sportu tradycyjnego i esportu, co potwierdzają nasze aktywacje z Fortuna 1 Ligą czy Polskim Związkiem Żeglarskim.  Liga, fani i rozrywka, jakie zapewnia Polska Liga Esportowa, to idealne pola do zagospodarowania dla  zakładów bukmacherskich. Stąd naturalny krok współpracy z czołowym bukmacherem na polskim rynku, jakim jest  BETFAN – mówi Paweł Kowalczyk, CEO Polskiej Ligi Esportowej.

W ramach zawartej współpracy marka BETFAN będzie obecna w mediach społecznościowych oraz wydarzeniach Polskiej Ligi Esportowej, ale nasze wspólne działania nie będą się koncentrować wyłącznie na rozgrywkach krajowych. Celem współpracy są niestandardowe i innowacyjne działania na linii liga sportowa – bukmacher, o których szerzej poinformujemy niebawem.

Z roku na rok widzimy rosnące znaczenie biznesowe esportu. Dane pokazują, że zaangażowanie odbiorców nie ogranicza się wyłącznie do obserwowania rozgrywek ale również korzystania z rozrywki jaką oferują zakłady bukmacherskie. Jako Polski bukmacher dbamy o szeroką ofertę rozgrywek aby gracz miał wybór i korzystał z usług dopasowanych do własnych zainteresowań. Współpraca z Polską Ligą Esportową uwiarygodni naszą markę w oczach fanów esportu a doświadczenie Partnera pozwoli nam jeszcze lepiej dopasować ofertę do oczekiwań rynku – Jakub Świsłowski, Wiceprezes Zarządu Betfan

Polska Liga Esportowa to czołowy organizator rozgrywek esportowych w Europie Środkowo-Wschodniej. PLE ściśle współpracuje z największymi producentami gier takimi jak Riot Games oraz czołowymi podmiotami sportowymi jak Polski Związek Żeglarski, Fortuna 1 Liga oraz PKN Orlen.

BETFAN: zakłady bukmacherskie funkcjonuje od 2018 roku i jest jednym z czołowych bukmacherów na polskim rynku. W swojej ofercie BETFAN ma zakłady na sporty tradycyjne, elektroniczne, gry wirtualne oraz rozrywkę.

Darmowa gra: Desktop Dungeons

Gra dostępna w serwisie >Steam<

.