Już 17, 18 i 19 września odbędą się kolejne etapy otwartych kwalifikacji Counter-Strike: Global Offensive oraz League of Legends do sezonu Polskiej Ligi Esportowej Jesień 2018. To ostatni moment dla drużyn do podjęcia zmagań z innymi zespołami w rywalizacji o ligowe miejsce. Dwa najlepsze składy otwartych kwalifikacji obu tytułów będą miały okazję zaprezentować się w dalszym zamkniętym etapie eliminacji będących ostatecznym sprawdzianem ich umiejętności przed występem w Polskiej Lidze Esportowej.
League of Legends – ostatnie starcie
Za nami już dwa z trzech otwartych etapów rozgrywek League of Legends. Pierwsze kwalifikacje zostały zdominowane przez awansującą dalej Czeską Husarię oraz Żabki z Warszawy. Druga faza okazała się łaskawa dla E-Blue Digital Paradox i Złodzieji Medalionów, których również będziemy mieli przyjemność zobaczyć w zamkniętych kwalifikacjach, które odbędą się od 29 do 30 września. Ostatni etap będziemy mieli okazję obejrzeć 18 oraz 19 września, gdzie dojdzie do ostatecznego starcia drużyn w udziale o dalszą walkę o miejsce w Polskiej Lidze Esportowej. W kwalifikacjach zamkniętych będącymi ostatnim sprawdzianem umiejętności przed uzyskaniem miejsca w lidze zobaczymy 8 najlepszych składów poprzednich rozgrywek. Etap podzielony został na dwie czterozespołowe grupy, gdzie drużyny będą ze sobą rywalizowały w formule BO1. Dla najlepszych drużyn zamkniętych kwalifikacji organizator przygotował 4 miejsca w lidze, a ich rozgrywki skomentuje Damian “Nervarien” Ziaja, Łukasz “Leo” Mirek oraz Norbert “Dis” Gierczak.
Counter-Strike: Global Offensive – stawka większa niż pieniądze
Pierwszy etap kwalifikacji CS:GO, który zakończył się 11 września, zaowocował zwycięstwem Proton i DEEZ NUTS. To właśnie te dwie drużyny będziemy mogli zobaczyć zamkniętych eliminacjach. Co ciekawe w składzie DEEZ NUTS mogliśmy obserwować Pawła „byali’ego” Bielińskiego, który do niedawna widniał na liście członków Virtus.pro. Na jego koncie znajduje się ponad 0,5 mln dolarów (esportsearnings.com), tylko za nagrody w CS:GO. Miał udział w 26 zwycięskich turniejach, 18 razy zajął z zespołem drugie miejsce i 28 razy docierał do półfinałów. Drużyna byłego Niedźwiedzia złożona z jednych z największych polskich talentów esportu, dała nie lada popis swoich umiejętności pokonując w finale UNreal.
Drugi etap zamkniętych eliminacji CS:GO odbędzie się już 17 oraz 18 września. Zwycięstwo w otwartych kwalifikacjach to nie tylko szansa na zgarnięcie atrakcyjnych nagród w rozgrywkach zasadniczych, ale też w głównej mierze możliwość występu u boku najlepszych polskich zespołów sceny Counter-Strike: Global Offensive. Polska Liga Esportowa umożliwiła zawodnikom awans do dwóch dywizji — Mistrzowskiej oraz Profesjonalnej — dając tym samym zawodnikom możliwość wypromowania siebie oraz swoich umiejętności.
“Polska Liga Esportowa to najlepsza droga do kariery młodych talentów, jaką możemy im zaoferować. Liga oprócz gratyfikacji finansowych umożliwia zawodnikom promocję siebie oraz swoich drużyn. Jest to kluczowe w pozyskaniu partnerów przez zawodników, a ci są niezbędni, jeśli gracze na poważnie wiążą swoją przyszłość z esportem. W czwartym sezonie daliśmy możliwość pokazania się dwukrotnie większej ilości drużyn, chcąc jeszcze bardziej pomagać w rozwoju rodzimych zespołów”
– WYJAŚNIA LENA BORTKO, PRODUCT MANAGER POLSKIEJ LIGI ESPORTOWEJ
Szansa dla każdego
Mimo że liczba miejsc w Polskiej Lidze Esportowej jest ograniczona, to organizatorzy, chcąc w jeszcze większym stopniu wspierać rozwój rodzimych zespołów, umożliwią najlepszym drużynom kwalifikacji CS:GO udział w extra etapie. Rozpocznie się on 20 września, a szansę występu otrzymają półfinałowe składy otwartych eliminacji, którym nie udało się wywalczyć miejsca w kolejnej zamkniętej rundzie rozgrywek. Na zwycięzców czeka jedno miejsce przywracające najlepszy zespół do rywalizacji o miejsce w Lidze.
Nowością towarzyszącą jesiennym rozgrywkom ligowym będzie Akademia Casterów, której szczegóły poznamy w nadchodzących dniach. Projekt skupia się na szkoleniu oraz pozyskaniu nowych talentów wśród analityków i komentatorów esportowych, a w inicjatywę zaangażowani są Piotr “Izak” Skowyrski, Paweł “Saju” Pawełczak, Olek “vuzzey” Kłos iRadosław “Mad1” Florkowski.
“Kolejny rok możemy obserwować istny wysyp utalentowanych zespołów w kwalifikacjach otwartych Polskiej Ligi Esportowej. Niestety nie jesteśmy w stanie zapewnić miejsca każdej z nich, ale robimy wszystko, co w naszej mocy, aby promować zdolne drużyny i dawać im możliwość występu w profesjonalnych warunkach. To między innymi chęć wsparcia polskiej sceny esportowej był impulsem do utworzenia dwóch dywizji i powiększenia ligi.”
– MÓWI BARTOSZ WILCZEK, HEAD OF ESPORTS FANTASY EXPO
Współorganizatorem rozgrywek w CS:GO Polskiej Ligi Esportowej jest ELIGA, której celem jest podnoszenie poziomu profesjonalizacji polskich zespołów, a rozwój Ligi umożliwiają partnerzy Play, STS i Sprite.
Wszystkie rozgrywki można śledzić na kanale Twitch ESPORT NOW z pełną profesjonalną oprawą komentatorską.
W wersji darmowej możemy dołączać do założonych przez innych graczy serwerów.
Aby to zrobić wystarczy kliknąć PLAY w górnej części ekranu i wybrać tryb rozgrywki:
PRACTICE – ludzie konta boty Team Deathmatch – dwie drużyny po 4 graczy rywalizujące o dominację na mapie. Capture the Flag – dwie drużyny po 4 graczy rywalizują broniąc i przejmując flagi. Atack and Defend – drużyny na zmianę bronią lub przejmują slipgate, 1 życie na rundę. Sacrifice – zdobądź duszę, donieś ją do swojego punktu i obroń przed przeciwnikami.
QUICKPLAY – ludzie konta ludzie Team Deathmatch – dwie drużyny po 4 graczy rywalizujące o dominację na mapie. Capture the Flag – dwie drużyny po 4 graczy rywalizują broniąc i przejmując flagi. Atack and Defend – drużyny na zmianę bronią lub przejmują slipgate, 1 życie na rundę. Sacrifice – zdobądź duszę, donieś ją do swojego punktu i obroń przed przeciwnikami. Deathmatch – ty kontra świat, każdy na każdego. InstaGib –jedyną bronią jest Rail Gun, jeden strzał zabija, każdy na każdego. Unholy Trinity TDM – drużynowa rozwałka, każdy ma rakietnicę, raila i lighting guna z nieskończoną amunicją. Hot Rockets – Pojedynek na rakietnice. RANKED – gry rankingowe Time Limit Duel – jeden gracz przeciwko drugiemu graczowi, wybiera się trzy postacie i nimi przystępuje się do walki. 2vs2 TDM Ranked – dwie grupy po dwóch graczy.
CUSTOM GAMEZ – zakładanie własnego serwera, dowolny rodzaj rozgrywni, na dowolnej mapie (tylko w płatnej wersji).
Posiadając pełną, płatną wersję gry możemy sami założyć nowy serwer, na wybranej przez nas mapie. Mamy także możliwość dodać do niej Boty – sterowanych przez komputer przeciwników. Nie dodając żadnego mamy mapę tylko dla siebie, do daje niesamowitą szansę na dokładne poznanie terenu i punktów gdzie znaleźć można broń i zbroje.
Game type: rodzaj rozgrywki: Arena: konkretna mapa. Score limit: Ilość punktów do końca gry. Time Limit: Czas do końca gry. Bots Setup – dodawanie botów (Custom – dodajemy samemu lub w ogóle, Random – dodawane są automatycznie). Bots Difficulty – poziom trudności botów.
Każde darmowe konto w grze zaczyna z podstawową postacią – Ranger’em. Jest to jeden z lepiej zbilansowanych czempionów. Dzięki pozostałym możemy odczuć różnice w grze, w ilości życia, zbroi i prędkości, oraz poznać i wykorzystać ich unikalne umiejętności, dzięki którym rozgrywka może być bardzo zróżnicowana, a ich specyfika może okazać się idealna do naszego stylu gry.
Kupując grę w wersji Champions Pack otrzymujemy na stałe wszystkie obecne oraz przyszłe postacie, oraz możliwość zakładania własnej mapy/serwera. Pozostaje nam jedynie zbieranie części zbroi i ich ubarwień.
Jeżeli nie zależy nam na dostępie do wszystkich czempionów od razu, nic nie stoi na przeszkodzie aby pobawić się grą w wersji darmowej. Każdego tygodnia jedna z postaci jest odblokowywana do testów. Dzięki czemu co tydzień można grać innym czempionem, poznając jego specyfikę. Jeżeli któryś z testowanych bohaterów nam się spodoba możemy go wykupić na stałe, używając waluty z gry.
Wykupienie czempiona kosztuje 400 Platinum lub 10 Shardsów.
Shardsy dostajemy za codzienne logowania, dodatkowo jako nagrody BattlePass, więc uzbieranie 10. sztuk powinno być możliwe w tydzień. Shardsy służą też jednak do odblokowywania strojów i kolorów każdej z posiadanych postaci, na jedną postać potrzeba około 40.
Plantinum umożliwia wykupowanie dodatkowych skórek broni i postaci, więc tu także warto przemyśleć czy lepsza będzie inna postać, czy rail z Quake 3, a może rakietnica z Quake 1. Za tę walutę trzeba zapłacić w realu, gdyż w grze jako nagroda jest rzadkością.
Max Health – maksymalna ilość życia jest to wartość do której uleczymy się zbierając zwykłe kapsułki zdrowia. Terminem OverHeal określamy przeładowanie życia ponad normę. Przeładowane życie będzie spadać do wartości maksymalnej w tempie 1 na sekundę. Spawn Health oznacza wartość życia z którą zaczynamy grę, zazwyczaj jest ona wyższa od maksymalnej i będzie tak samo spadać do prawidłowej wartości.
Od ostatniej aktualizacji każda nawet najmniejsza kapsułka usuwa efekty zatrucia lub ognia, nawet gdy mamy max życia.
Health Orb (kapsułka zdrowia) leczy 25 punktów, nie umożliwia jego przeładowania. Kapsułki porozrzucane są po całej mapie.
Mega Health leczy 100 punktów, umożliwia overheal o 75 punktów ponad maksymalną ilość życia. Jest tylko jedno na mapie, pojawia się ponownie po 30s od zebrania.
Strogg Stroyent Cell kapsułki zdrowia leczące 25 punktów, pozostawiane przez martwych przeciwników, umożliwiają przeładowanie. Jest to pasywna zdolność Strogg’a i tylko on je widzi i może z nich korzystać.
Zbroja tak samo jak życie posiada wartość startową (Base Armor), maksymalną (Max Armor) i przeładowaną (Overcharged), która tak samo będzie maleć do wartości maksymalnej z prędkością 1 na sekundę.
Ochrona zbroi. Gdy gracz ma zbroję, obrażenia zadawane mu rozdzielane są po 1/3 na życie i 2/3 na zbroję. Dla przykładu będąc trafionym z rakiety, która normalnie zabiera 100 punktów życia, otrzymamy 67 punktów w zbroję i tylko 33 w życie. Dzięki czemu mając mniej życia niż zbroi jesteśmy w stanie przeżyć atak.
Armor Shard (płytka zbroi) wypadają po trzy z zabitych przeciwników, każda płytka dodaje 5 punktów zbroi. Umożliwia przeładowanie zbroi.
Shield (zbroja) dodaje 50 punktów, pojawia się ponownie po 30s od zebrania. Nie pozwala na przeładowanie.
Mega Armor dodaje 100 punktów, umożliwia przeładowanie do 75 punktów ponad wartość maksymalną. Jest tylko jedna na mapie, pojawia się ponownie po 30s od zebrania.
Quad Damage zwiększa obrażenia broni 4 krotnie. Każda broń nawet startowa zaczyna siać zniszczenie. Pomimo wzrostu obrażeń, nasze życie i zbroja pozostają bez zmian. Warto trzymać się członków drużyny, którzy pomogą nam chronić się przed atakiem, tak samo widząc członka naszej drużyny z Quadem warto go pilnować, by bonus nie wpadł w ręce wroga, ostatecznie jak przyjaciel zostanie anihilowany Quad może trafić do nas.
Uwaga zwiększenie obrażeń tyczy się też obrażeń obszarowych, które otrzymujemy od wybuchu własnych rakiet!
Protection (ochrona) zwiększa odporność na obrażenia, gdy ją podniesiemy tylko 34% zadawanych normalnie obrażeń trafia w nas. Chociaż nasza odporność jest o wiele większa nie stajemy się nieśmiertelni, nie daje nam to prawa wbiegać między kilku przeciwników.
Specjalne materiały wideo zawierające najlepsze akcje i dostarczanie zamówień przez internet dla oglądających Majora od KFC. NVIDIA GeForce i Acer Predator przygotują kącik technologiczny dla fanów esportu. SteelSeries przedstawi specjalne promocje i skróty z turnieju. Potrafiący stawiać na zwycięzców będą mogli zrobić to na żywo poprzez esportowe zakłady STS.
FACEIT Major: London 2018 rozpoczął się w środę 5 września i jego pierwsza faza potrwa do 9 września. Już w drugim pojedynku, o godzinie 12:30 zobaczymy mecz Virtus.pro z Ninjas in Pyjamas. Polska transmisja zostanie zrealizowana z profesjonalnego studia esportowego w Krakowie i będzie dostępna dla wszystkich widzów na kanale Piotra “Izaka” Skowyrskiego.
Zamówienia online i specjalne materiały wideo od KFC
Ze strony KFC w czasie realizacji Majora widzowie mogą liczyć na specjalne materiały zawierające TOP 5 akcji z każdego weekendu. One pokażą, to co najbardziej widowiskowego działo się w czasie rywalizacji drużyn. Restauracje będą też gotowe na realizację zamówień online dla fanów esportu, a podczas transmisji zostaną wyświetlone specjalne reklamy przygotowane na tę okazję.
Kącik technologiczny? Będzie należał do NVIDIA GeForce i Predatora
Nie zabraknie też edukacji sprzętowej. NVIDIA GeForce oraz Predator – marka gamingowa Acer przygotują w krakowskim studiu kącik technologiczny, który będzie towarzyszył transmisji. Widzowie dowiedzą się o tym, na czym od strony technicznej skupić się podczas wyboru sprzętu do gamingu i esportu.
Uzupełnieniem tego przedsięwzięcia będą specjalne promocje od Steelseries wraz ze skrótami z wideo turnieju.
Potrafisz stawiać na zwycięzców?
W czasie przebiegu turnieju i transmisji na ekranie dynamicznie będą wyświetlane aktualne kursy bukmacherskie STS na zwycięstwo danej drużyny, dlatego potrafiący stawiać na zwycięzców będą mogli znaleźć coś dla siebie podczas polskiej transmisji.
Mamy pięciu silnych partnerów polskiej transmisji, którzy na dodatek przygotowali coś specjalnego dla widzów. Od strony technologicznej, dedykowanych materiałów i specjalnych promocji. Najbardziej cieszy otwarcie coraz większej liczby marek na esport
– MÓWI KRZYSZTOF STYPUŁKOWSKI, CZŁONEK ZARZĄDU FANTASY EXPO.
To oczywiście nie wszystko i specjalnie z okazji turnieju Fantasy Expo przygotowało materiały związane z całym turniejem. Warto także śledzić kanały social media Piotra “Izaka” Skowyrskiego, Esport NOW, a także innych komentatorów i analityków.
FACEIT Major: London 2018 rozpoczął się 5 września i potrwa do 23 września. Pula nagród w turnieju wynosi 1 mln dolarów.
Jedną z największych zmian nowej odsłony serii jest zróżnicowanie postaci, którymi przyjdzie nam walczyć. Czempioni mają różne statystyki życia, tarczy i prędkości. Posiadają też różne zdolności aktywne i pasywne.
Nie jest to co prawda system kamień-papier-nożyce i nie daje to możliwości kontrowania jednego bohatera innym, ale pozwala graczom o różnych upodobaniach dobrać postać pasującą pod siebie.
Zdolność aktywna:
(Dire Orb) Pozwala wystrzelić kulę energii, do której można teleportować się po ponownym użyciu zdolności. Dodatkowo kula zadaje 25 obrażeń każdemu, kogo spotka na swojej drodze, pozostawiona wybucha jak mina zadając 75 obrażeń, gdy teleportujemy się na przeciwnika 100 obrażeń.
Pasywna:
(Son of a Gun) Zmniejszone obrażenia własne o 75% od wszystkich broni.
Ranger jest dobrze zbalansowaną postacią. Jego zaletą są zmniejszone obrażenia od broni, co pozwala mu na zabawy z rakietnicą w zwarciu, na co inni nie mogą sobie tak łatwo pozwolić. Dodatkowo pozwala wykonywać rocketjump’y nie tracąc tyle zdrowia co inni. Zdolność aktywna jaką posiada, chociaż może zadawać obrażenia, sprawdza się lepiej jako telport, umożliwiający szybką ucieczkę przed przeciwnikiem, przecięcie mu drogi, lub szybkie dostanie się do oddalonego miejsca (np. po Quada).
Zdolność aktywna:
(Bull Rush) Szybka szarża, pozwalająca zabić cokolwiek stanie nam na drodze. Jej moc znacząco maleje z czasem po odpaleniu. Cooldown 30 sekund. Podczas szarży nasza sterowność bardzo spada, ale rośnie odporność na obrażenia.
Pasywna:
(Heavyweight) Po osiągnięciu 400 jednostek prędkości, dzięki swojej masie, Scalebear rani przeciwników przebiegając po nich. Czym większa prędkość tym większe obrażenia.
Jest to wielka ociężała postać, którą łatwo trafić, jednak gdy uzbiera pełną zbroję, nie jest już tak łatwy do zabicia. Warto pamiętać, ze rozpędzony do 400 zaczyna ranić przeciwników. Bullrush natomiast pozwala łatwo zaliczyć fraga w tłumie.
Zdolność aktywna:
(Piercing Sight) Pozwala widzieć wrogów przez ściany. Czas działania 7s, Cooldown 40s.
Pasywna:
(Full Sprint) Każdy udany strafe jump zwiększa prędkość ruchu, można się rozpędzać bez ograniczeń .
Nieco wolniejszy nadrabia możliwością rozpędzenia się strafe jump’ami. Wprawiony gracz może nabrać takiej prędkości, że nikt nie będzie w stanie go trafić. Zdolność widzenia przeciwników przez ściany także daje duże możliwości. Pozwala widzieć zbliżających się wrogów czekając przy Quadzie, lub przyszpilić Railem przeciwnika, który zaraz wyjdzie zza ściany. Możliwość zobaczenia przeciwnika zanim on zobaczy ciebie może bardzo ułatwić grę.
Anarki – Transhuman Punk
Health 125 (max 100)
Armor 0 (max 75)
Speed 320
Zdolność aktywna:
(Injection) Wstrzyknięcie lekarstwa uzupełniającego całe życie i zwiększającego maksymalną ilość o 1, bonus ten dodaje się za każdym razem i nie jest tracony przy śmierci! Dodatkowo zwiększa prędkość na 10s.
Pasywna:
(Hoverboard Pro) pozwala na zmianę kierunku ruchu bez utraty prędkości.
Początkowo może się wydawać, ze jego niewielka ilość życia jest dyskwalifikująca, przekonanie to mija, gdy zrozumiemy, że jego zdolność nie tylko natychmiastowo przywraca pełnię życia, ale też za każdym razem zwiększa je o 1, aż do końca rozgrywki. Dobrze wykorzystane pozwala na zmianę pewnej śmierci na pewne zwycięstwo, sprawiając jednocześnie, że następny przeciwnik będzie miał jeszcze ciężej. Warto też pamiętać, że możliwość zmiany kierunku lotu pozwala na unikanie ognia przeciwników.
Zdolność aktywna:
(Ghost Walk) Pozwala na przemieszczanie się w innym wymiarze, będąc nietykalną i niewidzialną. Uniemożliwia oddawanie strzałów w trakcie trwania. Umożliwia telefragowanie przy wejściu w normalną przestrzeń (125 obrażeń).
Pasywna:
(Wall Jump) Umiejętność umożliwiająca wskakiwanie/poruszanie się po ścianach, pozwala na unikanie obrażeń obszarowych rakiet lub kwasu, oraz przemieszczanie się nad przepaściami i docieranie do trudno dostępnych miejsc.
Złapana w otwartej przestrzeni lub w zwarciu ma niewielkie szanse przeżycia, jednak będąc w ciągłym ruchu i niezauważona może nieźle namieszać. Umiejętność poruszania się po ścianach (wall jump) pozwala dotrzeć do miejsc normalnie nie dostępnych, oraz ułatwia ucieczkę przed przeciwnikiem. Wejście w tryb niewidzialności i przemieszczenie się w innym kierunku niż sądzi przeciwnik może całkowicie zmienić wynik starcia.
Zabicie przeciwnika w momencie materializowania się nie jest takie proste z uwagi na duża dynamikę rozgrywki, jednak jak się trafi na kampera…
Zdolność aktywna:
(Acid Spit) Obszarowy atak kwasem, zadaje 10 obrażeń na sekundę. Trafiony bezpośrednio oślepia ofiarę. Pasywne:
Pasywna:
(Bunnyhop) Każdy udany skok w jednym kierunku zwiększa prędkość poruszania się.
(Acid Fiend) odporność na ataki kwasem.
Pomimo bardzo niskiej prędkości startowej, dzięki każdemu kolejnemu skokowi nasza prędkość wzrasta.
Często można zaobserwować graczy skaczących zamiast chodzących, co ma tu sens. Atak kwasem może być bardzo funkcjonalnym wsparciem w czasie walki, ale może też być wykorzystany jako pułapka, raniąc przeciwników w wąskim przejściu. Po zmiękczeniu ich kwasem łatwo można takich wykończyć rakietnicą.
Zdolności aktywne:
(Barrier) Tarcza chroniąca przed frontalnym atakiem, wyłącza się chwilowo na czas oddania strzału. Czas trwania 10s, cooldown 40s. Podwójne klikniecie przycisku zdolności pozwala użyć wiertła jak Lighting guna, czas trwania 3s.
(Acceleration) Nabieranie prędkości podczas poruszania się w linii prostej.
Pasywne:
(Air-Dodge) Podwójne kliknięcie dowolnego przycisku kierunku w czasie lotu pozwala na wykonanie szybkiego uniku.
Pomimo bycia dużym wolnym klockiem, jego niewątpliwą zaletą jest możliwość wykonywania szybkich uników w dowolnym kierunku. Bariera pozwala przeżyć spotkanie, które mogłoby się wydawać nie do wygrania, np. napotkany przeciwnik z Quadem. Należy pamiętać o tym, że tarcza opada w momencie strzału, więc warto przy niej używać rakietnicy, Połączenie tarczy z machinegunnem jest bezcelowe, gdyż tarcza cały czas była by wyłączona.
Zdolność aktywna:
(Unholy Totem) Pozwala na postawienie totemu, który natychmiast leczy członków drużyny i zadaje 40 punktów obrażeń przeciwnikom, znajdącym się w jego zasięgu (60 w przypadku trzech totemów).
Pasywna:
(Channeling) Zmniejsza cooldown zdolności o 5% podnosząc bańki z życiem.
Stawianie totemów w miejscu gdzie przebywa twoja drużyna może im pomóc, ale stawianie ich w miejscach wzmożonego ruchu sprawia, że przeciwnicy zmuszeni są do obchodzenia go, lub próby wyłączenia go. W tym czasie są łatwym kąskiem do ustrzelenia. Czas odnowienia umiejętności maleje z każdą zebraną kapsułką życia więc zbieraj ich jak najwięcej, jeśli chcesz stawiać totemy często.
Zdolności aktywne:
(Plasma Trail) Pozostawia ślad energii na naszej drodze, który rani przeciwników przechodzących po nim. Gdy przyciśniemy przycisk zdolności ponownie ślad ten wybuchnie raniąc wszystkich wokół. Zdolność zwiększa prędkość postaci do 120%.Czas trwania 3s, Cooldown 30s.
Pasywna:
(Crouch Slide) Możliwość wykonania wślizgu, gdy naciśnie się kucanie w czasie lądowania po skoku.
Bardzo łatwo unikać ataków przeciwnika z wykorzystaniem wślizgów, dodatkowo trudniej utrzymać na nas celowniku, w połączeniu ze śladem energii, przeciwnik goniący nas będzie miał nie lada problem.
Zdolność aktywna:
(Dual Wield) Pozwala strzelać z dwóch identycznych broni jednocześnie, zwiększając szybkostrzelność większości broni do 130%, zwiększa jednak zużycie amunicji.
Pasywna:
(Regeneration) Po 3 sekundach od otrzymania obrażeń, Blazkowicz uleczy się do najbliższych 25 punktów życia.
Bardzo pomocna jest jego pasywna zdolność leczenia się po walce. Dzięki temu można szybciej wrócić do działań zamiast szukać apteczek po mapie. Strzelanie z dwóch broni daje druzgocące efekty, ale pamiętaj, żeby rozważnie wybrać moment użycia tej umiejętności, najlepiej w miejscu gdzie przeciwnik nie ma jak uciec. W wersji dwuręcznej nawet zwykły machinegun jest śmiertelnie groźny.
Zdolność aktywna:
(Berserk) Szał bitewny, zwiększa prędkość poruszania i zmienia broń na pięści, którymi z ogromną siłą można rozczłonkowywać wrogów.
Pasywne:
(Double Jump) Pozwala wykonać drugi skok w powietrzu(Silent Protagonist) W odróżnieniu od pozostałych bohaterów.
(Silent Protagonist) Doom Slayer nic nie mówi i nie wydaje żadnych dźwięków, ułatwiając ukrycie swojej pozycji na mapie.
Dzięki wysokim statystykom startowym życia, zbroi i prędkości, jest jedną z lepszych postaci do nauki gry. Potrafi dodatkowo wykonywać podwójne skoki, dzięki czemu może łatwiej unikać wrogów, lub dostawać się do trudno dostępnych miejsc, oraz bardzo dręczyć graczy strzelających do nas z rakiet. Nie dość, że wykonując podwójny skok oddalamy się od miejsca wybuchu niwelując obrażenia obszarowe, to dodatkowo trafiamy na pozycję z której łatwiej odpowiedzieć ogniem. Szał bitewny działa jak w Doomie, musisz co prawda podejść do przeciwnika na wyciągnięcie ręki, ale jak się zbliżysz, to wszystko czego dotkniesz ginie.
Keel Health 125 (max 100)
Armor 100 (max 125)
Speed 300
Zdolność aktywna:
(Grenade Swarm) Pozwala korzystać z zamontowanego granatnika (75 obrażeń). Można uzbierać maksymalnie 5 granatów, cooldown 10s.
Pasywna:
(Stockpile) Zmniejsza cooldown zdolności podnosząc dowolną amunicję.
Opcja zasypywania wrogów granatami w wąskich przejściach i małych pomieszczeniach może bardzo wpłynąć na wynik potyczki. Dodatkowo zdolność pozwala kontrolować miejsca podnoszenia znajdziek.
Zdolność aktywna:
(Drone Strike) Pozwala na użycie kamuflażu i wypuszczenie drona – peeker’a, którym można latać po arenie strzelając do przeciwników (15 obrażeń). Użycie zdolności ponownie powoduje wystrzelenie i eksplozję drona, jakby był rakietą (75 dobrażeń).
Pasywna:
(Stroyent Cell) Pozwala zbierać małe kapsułki leczące od zabitych przeciwników.
Może wprowadzić spore zamieszanie na polu walki ukrywając się i przypuszczając atak peeker’em. Zdolność podnoszenia kapsułek leczących pozostawionych przez zabitych przeciwników pozwala szybko wrócić do aktywnej walki, bez konieczności wędrowania po mapie i zbierania kapsułek.
Death Knight – Warrior Ethernal Health 125 (max 100)
Armor 50 (max 100)
Speed 310
Zdolność aktywna:
(Flame strike) Przyzwanie 3 kul ognia podpalających przeciwników. Gdy przyciśnie się przycisk zdolności zanim uderzą w cel, połączą się wywołując ogromną eksplozję.
Pasywne:
(Forged Skin) Odporność na obrażenia od lawy i ognia.
(Charring) Cios ostrzem dodaje obrażenia od ognia.
Jego zdolność umożliwia zadawanie potężnych dodatkowych obrażeń. Pozostający po zdolności ślad płomieni zadaje dodatkowe obrażenia, co umożliwia obronę przejść i znajdziek. Podpalony przeciwnik ma ograniczone pole widzenia przez animację płonięcia, łatwiej takiego unicestwić.
Zdolność aktywna:
(Grappling Hook) Pozwala wystrzelić linę z hakiem, dzięki której można przyciągnąć się do celu, możliwe jest przerwanie przyciągania, co skutkuje rozbujaniem się na linie.
Pasywna:
(Ramp Jump) Pozwala używać szczytów ramp i schodów do wybijania się.
Aby móc coś sobą reprezentować w grze, trzeba przede wszystkim ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Warto jednak zapamiętać kilka drobiazgów, z których każdy ma wpływ na rozgrywkę. Ich przestrzeganie znacząco wpłynie na poprawę naszych umiejętności i wyników.
Znajomość map to podstawa. Bieganie bez celu po nieznanych zakamarkach skutkuje tylko śmiercią. Rozkład mapy i przedmiotów trzeba poprostu zapamiętać. W tym celu wystarczy pograć przez dłuższą chwilę, aby wiedzieć gdzie znaleźć konkretną broń, gdzie leży zbroja, gdzie będzie Quad, miejsca gdzie pojawiają się gracze, oraz takie gdzie chowają się ranni. Ta wiedza jest bezcenna. Poznanie najkrótszej lub najbezpieczniejszej drogi do celu jest podstawą rozgrywki.
Bądź w ciągłym ruchu. Biegać, skakać, latać, pływać… zatrzymasz się na moment – to zginiesz. Nawet nie znając wszystkich niuansów mechaniki gry, będąc w ruchu jesteś trudniejszym celem. Warto też poruszać się jak naj mniej przewidywalnie, aby przeciwnicy nie mogli łatwo oszacować naszych następnych kroków. Gdy podnosisz broń w zaułku, obróć się i zbierz ją idąc do tyłu, widząc jednocześnie czy nic ci nie zagraża. Znając drogę poruszaj się między istotnymi elementami jak broń, zbroja czy mega health. Staraj się nie pozostawać dłużej w jednym miejscu.
Nie podejmuj walki bez zbroi i pełnego życia. Poruszaj się po mapie zbierając ich jak najwięcej. Gdy przeciwnikowi uda się uciec po wymianie ognia, nie goń go gdy jesteś zraniony, tylko jak najszybciej uzupełnij braki. Małe zbroje i życia rozmieszczone są na całej mapie, dzięki temu łatwo się podleczyć. Kawałki zbroi wypadają też z zabitych przeciwników. Na mapie zawsze znajduje się Mega Health i Mega Armor, które pozwalają na przeładowanie odpowiednich statystyk ponad 100%, dając nam dużo większą szansę na zwycięstwo.
Zapoznaj się z dostępną bronią. Poznaj ich właściwości, oraz sytuacje w których najlepiej się sprawdzają. Naucz się zmieniać broń w zależności od tego, która w danym momencie będzie najefektywniejsza. Postaraj się jak najszybciej zmienić broń startową na inna znalezioną na arenie. Trzema najważniejszymi broniami są: Rocket Launcher, Railgun i Lighting Gun. Dają one pewność poradzenia sobie w każdej sytuacji. Posiadanie większego arsenału nigdy nie zaszkodzi.
Poznaj dostępnych czempionów. Przetestuj grę każdą postacią, sprawdź ich zdolności i praktyczne zastosowanie. Dowiedz się, który najbardziej pasuje do twojego stylu gry, lub który najbardziej pasuje ci wizualnie. Żaden czempion nie jest ponad innymi, żaden nie stanowi specjalnej kontry dla innego. Jedni są szybsi, inni mają więcej zbroi, ich umiejętności różnią się od siebie, ale wynik bitwy zależy tylko i wyłącznie od umiejętności gracza,
Ustaw klawiaturę i myszkę. Precyzja i wygoda to podstawa. Zmieniaj podstawowe ustawienia gry tak, aby pasowały tobie i twoim przyzwyczajeniom. Ustaw czułość myszki, do której jesteś przyzwyczajony, tak by wykonać zwrot o 180° szybkim ruchem, ale też, żeby celownik za bardzo nie „latał”. Wprowadzone zmiany testuj w walce. Zmień mapowanie klawiszy najczęściej używanych broni, tak aby były pod ręką (w pobliżu WASD) i można je było wybierać bez patrzenia, czy nawet myślenia o tym. Standardem jest ustawienie Rocket Launchera pod Q, Raila pod E i Lighting Guna pod R. Śmiało eksperymentuj z mapowaniem tych i innych broni tak, aby tobie było najwygodniej. Jeżeli chodzi o ustawienia graficzne, pamiętaj, że ważniejsza jest płynność niż piękne widoki, więc nie przejmuj się poświęcając wyższe ustawienia kosztem płynności. Warto też przyciszyć lub całkowicie wyłączyć muzykę, bez niej dużo łatwiej jest zlokalizować zbliżających się graczy, gdyż oni i ich broń wydają dźwięki. Dobrym pomysłem jest też wyłączenie automatycznej zmiany broni po podniesieniu nowej, nagłe przełączenie się na inną w trakcie walki może mieć druzgocące skutki.
Praktyka czyni mistrza. Powiedzenie to sprawdza się tu w 100%. Wszystkie strzelanki wymagają wprawy, ale pod tym względem Quake jest królem. Jeżeli chcesz być dobry po prostu ćwicz. Staraj się grać codziennie, przyzwyczaj ręce do myszki i klawiszy, niszcz wrogów, daj się zabić, pozostawaj w ruchu i wyciągaj wnioski.
Nie poddawaj się! Wielu graczy posiada już wieloletnią praktykę grając w poprzednie tytuły z serii. Często będziesz trafiać na weteranów, którzy najzwyczajniej w świecie wdepczą cię w ziemię. Nie obrażaj się ginąc po raz kolejny, nie smuć się, nie denerwuj i nie wychodź z gry w gniewie. Graj dalej i ćwicz, czym dłużej będziesz grał tym będzie ci szło lepiej. Quake może dostarczyć wiele frajdy, a satysfakcja którą odczujesz jak w końcu zaczniesz wygrywać nie ma sobie równych. Czym lepiej będziesz grał, tym bardziej będziesz czół się od niej uzależniony… witamy w Quake’u!
Quake jest grą, dzięki której narodziły się standardy nowoczesnych strzelanek: pełna kontrola pola widzenia za pomocą myszki, poruszanie się za pomocą WASD, roketjumpy, czy nawet sama idea e-sportu. Jedna z pierwszych imprez e-sportowych nazwana została QuakeCon, na cześć właśnie tej gry.
Dzięki Quake Champions, firmy Bethesda i id Software spróbowały wrócić do staro-szkolnych korzeni strzelanek: sieczki, prędkości i radości z gry. Trzeba przyznać, że to im się udało! Gra jest tak samo dynamiczna, grywalna, soczysta i niewybaczająca jak jej poprzednik Quake3.
Quake Champions obecnie jest wydany w formie free-to-play, dzięki czemu możemy zagrać w nią za darmo Wersja darmowa ograniczona jest do jednej postaci (innych czempionów można odblokować w grze) oraz, co najbardziej uciążliwe, uniemożliwia zakładanie własnych map/serwerów, przez co ciężko jest na początku poznać rozkład map i rozmieszczenie broni i gadżetów.
Weterani poprzedniej odsłony serii odnajdą się tutaj szybko i raczej bez problemowo, jednak nowi gracze, którzy myślą, że podłapią o co chodzi w kilka rundek, mogą się mocno zdziwić. Z myślą o nich przygotowany został niniejszy poradnik.