TikTok to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, ale dla wielu jej fenomen wciąż pozostaje zagadką. Agencja GetHero, zajmująca się influencer marketingiem, sprawdziła kim są użytkownicy tej aplikacji w Polsce. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 6 do 11 grudnia 2018 roku. Wzięło w nim udział 3811 fanów TikTok, którzy odpowiedzieli na pytania dotyczące między innymi ich wieku, czasu spędzanego w aplikacji czy zainteresowań. W ten sposób agencji GetHero udało się stworzyć pierwszy obraz polskiego użytkownika TikTok, oparty na szczegółowych badaniach wśród użytkowników aplikacji.
Kim jest użytkownik TikTok?
TikTok (dawn. Musical.ly) został stworzony i zaprojektowany z myślą o młodym pokoleniu i, co nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, to właśnie do nich trafia. Najliczniejszą grupą respondentów są osoby w wieku 13-15 lat, które stanowią blisko dwie trzecie społeczności. Następna pod względem liczebności grupa wiekowa to osoby poniżej 13 roku życia – 18% oraz użytkownicy w przedziale 16-18 lat – 15% badanych. Starsi użytkownicy to zaledwie nieco ponad 2%. TikTok jest jedyną dużą platformą społecznościową, która tak precyzyjnie i bezpośrednio dociera wyłącznie do nastolatków.Dla młodych ludzi TikTok jest naturalnym środowiskiem. Wychowali się w dobie internetu, kulturze selfie i dzielenia się ciekawymi momentami z życia w sieci. Platformy z krótkim video pojawiały się już wcześniej – na przykład Vine. Przewaga TikTok wynika z zaangażowanej społeczności, która już teraz liczy ponad pół miliarda osób, oraz idealnego dostosowania treści do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej– komentuje Tobiasz Wybraniec, prezes agencji GetHero.
Dlaczego użytkownicy wybierają TikTok?
TikTok jest nie tylko platformą rozrywkową, która pozwala oglądać krótkie filmiki, ale również miejscem, gdzie użytkownicy są w stanie wyrazić siebie, tworząc wideo z artystycznym zacięciem. Dla osób z “pokolenia Z” możliwość ekspresji jest jedną z najważniejszych potrzeb.Jak pokazało badanie, TikTok ma w Polsce ugruntowaną pozycję i stałe grono użytkowników – ponad 80% z nich korzysta z aplikacji dłużej niż rok. Jej popularność, w dużej mierze, wynika z polecania jej sobie w gronie znajomych. Ponad połowa badanych o platformie dowiedziała się bezpośrednio od znajomych, a blisko 30% poznało ją za pośrednictwem innych mediów społecznościowych. Duży zasięg platformy i popularność w grupach rówieśników potwierdza również fakt, że ponad 90% badanych przyznało, że ich znajomi również korzystają z TikTok.
Na TikTok każdy może być twórcą
Każdy marketer marzy o tym, by jego kampania stała się viralem, a użytkownicy sami tworzyli oparte o nią treści. Na większości platform społecznościowych nie jest to łatwe i zdarza się rzadko. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na TikTok. Nagrywanie własnych filmów jest szybkie i proste – dlatego, jak wynika z badań GetHero, robi to aż 70% użytkowników aplikacji. Tak wysoki poziom zaangażowania sprawia, z jednej strony, że użytkownicy chętniej oglądają treści w aplikacji, a z drugiej tworzy idealne warunki do prowadzenia działań marketingowych.Kliknij i poznaj szczegółowe wyniki badania!Użytkownicy nie tylko oglądają, ale też sami tworzą. To daje niespotykane w innych aplikacjach wykorzystujących wideo możliwości kreowania viralowych akcji i angażowania użytkowników do działań. Większość kampanii prowadzonych na TikTok wykorzystuje właśnie tę funkcjonalność. Jeśli akcja jest ciekawa i biorą w niej udział lubiani i popularni influencerzy, to użytkownicy sami chętnie tworzą filmy inspirowane kampanią i wykorzystujące promowane hasztagi – tłumaczy Magdalena Bliźniak, project manager i ekspert TikTok w agencji GetHero.Zaangażowanie użytkowników przejawia się nie tylko nagrywaniem własnych filmów, ale również w poświęcaniu czasu na ich oglądanie. Z badania wynika, że większość użytkowników odwiedza aplikację wielokrotnie każdego dnia, spędzając w niej przynajmniej kilkadziesiąt minut. Badani najbardziej interesują się filmami z kategorii transitions, ale lubią również komedie, taniec i śpiew. Użytkownicy średnio obserwują 150 profili, a największą popularnością cieszą się twórcy z polski. Dziś TikTok jest najlepszym kanałem dotarcia do młodzieży. Żadne inne medium nie zapewnia takiego zasięgu, zaangażowania i pozytywnych relacji jak TikTok.
Sylwetka polskiego Tik Tokera
Jak wygląda więc polski użytkownik TikTok? Badanie pokazuje, że jest to w przeważającej liczbie przypadków nastolatka, mieszkająca na wsi lub w małym mieście. O TikTok dowiedziała się od znajomych. Od dłuższego czasu aplikacja jest zainstalowana na jej smartfonie i każdego dnia przynajmniej pół godziny poświęca na oglądanie klipów – ceni sobie w nich, przede wszystkim, krótką formę, ale również dostępną muzyką i efekty, które, według niej, są ciekawsze niż w innych mediach społecznościowych. Ponadto, kilka razy w tygodniu sama nagrywa, bo pozwala jej to na na artystyczną ekspresję. W pozostałym wolnym czasie korzysta z innych mediów społecznościowych, rozwija również swoje zainteresowania i uprawia sport.Na podstawie przeprowadzonego badania można zauważyć, że użytkownicy TikTok w Polsce tworzą stosunkowo jednorodną grupę, co zdecydowanie ułatwia prowadzenie wśród nich działań marketingowych. Ich zaangażowanie i aktywne dzielenie się treściami, z kolei przekłada się na viralowy potencjał dobrze zaplanowanych kampanii. Jak wskazują badania, akcje te powinny wykorzystywać potrzebę ekspresji artystycznej użytkowników. Wyniki tego badania rozwiewają wiele wątpliwości jakie krążyły wokół platformy i jej społeczności. Wnioski zaś ułatwią wielu firmom wejście w świat nastolatków.
Asystent Google wreszcie przemówił w języku polskim! A dzięki nawiązaniu współpracy z Google, Play jako jedna z pierwszych firm w Polsce, przygotowała akcję dla Asystenta i przedstawia Danny’ego – swojego wirtualnego asystenta. Można go wywołać z poziomu Asystenta Google i zapytać o rzeczy związane z ofertą telekomunikacyjną sieci Play.Asystent Google to inteligentny asystent osobisty stworzony przez Google. Mogą z niego korzystać użytkownicy smartfonów i tabletów z systemami Android oraz wkrótce iOS. Komunikacja z Asystentem Google odbywa się głównie za pomocą głosu, ale możliwa jest również interakcja tekstowa. Od połowy stycznia Asystent Google potrafi odpowiadać na zadane pytania i wyszukiwać informacje w internecie w języku polskim. Asystent pomaga w wykonywaniu codziennych zadań i umożliwia zupełnie nowy sposób interakcji z Google i ulubionymi usługami. Przy pomocy Asystenta można między innymi wysłać SMS lub wiadomość na Whatsapp, włączyć muzykę na YouTube czy Spotify, sprawdzić pogodę czy uruchomić nawigację na Mapach Google. Play od kilku miesięcy współpracował z Google nad stworzeniem integracji, umożliwiającej swoim klientom bardziej spersonalizowaną obsługę zapytań kierowanych do Asystenta. Celem firmy było udostępnienie klientom Play dodatkowego kanału wsparcia i obsługi, który odpowie na wiele pytań związanych z korzystaniem z telefonu w sieci Play – od teraz wystarczy powiedzieć „OK Google, porozmawiaj z Play”. W listopadzie ubiegłego roku w ramach programu pilotażowego Play uruchomił chatbota – Danny’ego. Sztuczna inteligencja z powodzeniem obsługuje w komunikatorze online podstawowe pytanie kilku tysięcy klientów oferty na kartę. Danny, nowy głosowy asystent sieci Play swoją nazwę wziął od danych – ciągu znaków, liter i cyfr, z których powstał. Odpowie on na pytania zadane bezpośrednio w Asystencie Google, na smartfonach z systemem Android, a wkrótce także z iOS (w przypadku tego drugiego systemu konieczne będzie pobranie darmowej aplikacji). Można go będzie zapytać między innymi o oferty i usługi sieci Play. Na początku użytkownicy będą mogli uzyskać informacje o obecnych promocjach, a także o nowościach w Play24 – wystarczy powiedzieć: “Ok Google, zapytaj co nowego w Play“. Lista dostępnych tematów będzie się zmieniała dynamicznie. Oprócz tego Danny będzie umożliwiał znalezienie lokalizacji najbliższego salonu Play czy uzyskanie odpowiedzi na pytania z sekcji „Pomoc” – np. jak doładować konto. Wszyscy chętni użytkownicy będą mogli sprawdzić swoją wiedzę w specjalnym quizie o telekomunikacji.
Wywołanie Danny’ego jest bardzo proste. Po uruchomieniu Asystenta Google wystarczy powiedzieć: „Ok Google, porozmawiaj z Play”. To zdanie wybudza Danny’ego, który jest od razu gotów do pomocy i wyświetla przykładowe tematy do rozmowy. Można się z nim połączyć na różnych urządzeniach obsługujących Asystenta Google, a więc na telefonie lub tablecie. Danny oferuje swoją pomoc 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. “Współpraca z Google wpisuje się idealnie w naszą strategię digitalową, w której staramy się uprościć kontakt klienta z Play” – komentuje projekt Michał Sobolewski, CMO PLAY. “To dopiero pierwszy krok w ekscytującym projekcie, który daje nam i klientom w zasadzie nieograniczone możliwości”. Platforma ma być ciągle rozwijana, a wirtualny asystent Danny ma zostać jednym z głównych narzędzi do załatwienia najważniejszych spraw. Dlatego w przyszłości można spodziewać się pojawienia nowych funkcji, realizowanych za pomocą komend głosowych – na przykład doładowywania konta.
Do rodziny pamięci przenośnych marki ADATA dołącza nowy pendrive – model UV250, wyposażony w stylową, metaliczną obudowę.ADATA UV250 ma metalową obudowę w srebrnym kolorze z czarnym, plastikowym otworem na smycz, który umożliwia przymocowanie go np. do kluczy. Dzięki niemu ryzyko zgubienia urządzenia zostaje zminimalizowane. Pendrive ma standardowy interfejs USB 2.0, co oznacza, że jest zgodny z komputerami, smartfonami, tabletami, inteligentnymi telewizorami, systemami samochodowymi oraz większością urządzeń, wyposażonych w port USB. Model UV250 jest wyjątkowo mały i lekki – ma wymiary zaledwie 42,4 x 14,9 x 5,3 mm i waży tylko 5,6 g. Jego funkcjonalność dodatkowo poprawia konstrukcja, pozbawiona zatyczki wtyku USB.
Użytkownicy pamięci ADATA UV250 mogą pobrać darmowe oprogramowanie UFDtoGO, które umożliwia kompresję danych i ochronę za pomocą 256-bitowego szyfrowania AES oraz funkcję PC-Lock. Pendrive wkrótce trafi do sprzedaży i będzie dostępny w trzech wariantach pojemnościowych: 16 GB, 32 GB oraz 64 GB. ADATA UV250 zostanie objęty 5-letnią gwarancją producenta.
Koniec 2018 roku na polskiej scenie CS:GO opiewał w dużą ilość zmian w składach największych drużyn. Jedną z nich było Izako Boars, z których odeszło dwóch zawodników – Michał “RETO” Silski oraz Dawid “xype” Lach. Jednak Dziki Izaka przyszykowały dla fanów miłą niespodziankę, bowiem w barwach organizacji oficjalnie zobaczymy dwóch stand-inów, którzy już zdążyli się przyczynić do pierwszych zwycięstw zespołu.Zmiany nadeszły w jednym z najważniejszych momentów dla organizacji – turnieju relegacyjnego do 30 sezonu ESEA MDL League, w którym to w barwach organizacji wystąpiło dwóch stand-inów – Sebastian “NEEX” Trela oraz Patryk “Patitek” Fabrowski. Po wielu spekulacjach oraz domysłach ze strony fanów, dzisiaj Izako Boars oficjalnie ogłosiło dołączenie tych dwóch zawodników do swojej drużyny!Dla Sebastiana Treli jest to już druga przygoda w barwach Dzików Izaka. Pierwsza rozpoczęła się w marcu 2017 roku, gdy Izako Boars zostało stworzone po wygraniu przez team Izaka ASUS ROG Join The Republic Challenge. Dzięki temu turniejowi w pierwszym składzie drużyny mogliśmy zobaczyć właśnie NEEXa, który od początku imponował swoimi zdolnościami snajperskimi. Po 7-miesięcznej przygodzie oraz dużych roszadach w składzie dzików, odszedł od organizacji, aby cały 2018 rok spędzić na krótkich wystąpieniach w takich drużyna jak – Tommorow.gg, Pompa Team, Evolve by ITHardware.pl oraz PRIDE.
Możliwość ponownego udziału w takim przedsięwzięciu jak Izako Boars jest tym, czego oczekiwałem od nowego roku, szczególnie biorąc pod uwagę średnio udany poprzedni. Po rozmowach z managementem oraz samymi zawodnikami odnaleźliśmy wspólny mianownik – wolę oraz ogromną motywację do osiągania sukcesów na scenie Counter-Strike’a. Zwycięstwo w relegacjach do ESEA MDL League jeszcze jako stand-in pokazało, że jesteśmy w stanie wzbić się na dobry poziom i nie pozostaje nam teraz nic innego, jak ciężki trening.
powiedział Sebastian “NEEX” TrelaDrugim, zakontraktowanym zawodnikiem jest doskonale wszystkim znany Patryk “Patitek” Fabrowski. Zaledwie 19-letni zawodnik, który już zaznaczył swoją obecność na polskiej scenie CS:GO, grając w takich drużynach jak – Venatores czy x-kom Team. W barwach x-komu osiągnął największe sukcesy, wygrywając Good Game League 2018 w Poznaniu.
Chwilę przed relegacjami do MDL League, napisał do mnie Matty z pytaniem, czy chcę im pomóc w kwalifikacjach. Po awansie doszliśmy wspólnie do wniosku, że mamy świetną komunikację w tej piątce i dobrze nam się gra razem. Dzięki temu wyszła propozycja kontraktu ze strony organizacji, którą od razu przyjąłem. Widząc plany i założenia drużyny na ten rok wiem, że będziemy walczyć o to, aby stać się jedną z najlepszych drużyn w Polsce oraz zaznaczymy pozytywnie swoją obecność na europejskiej scenie CSa.
powiedział Patryk “Patitek” FabrowskiPierwszym sprawdzianem Izako Boars w oficjalnym już składzie, będzie poniedziałkowy mecz w ESEA MDL League, w którym zmierzą się z mistrzami Sezonu Jesień 2018 Polskiej Ligi Esportowej – AGO esports.
Jedna z najbardziej popularnych i najchętniej pobieranych aplikacji na świecie w 2018 roku zaskakuje po raz kolejny. Niektórzy użytkownicy obserwują, że pomiędzy oglądanymi treściami, pojawiają się reklamy. Dla jednych jest to całkowita nowość, dla innych tylko potwierdzenie informacji, które od jakiegoś czasu pojawiają się w Internecie. Informacje o planach TikTok względem uruchomienia reklam, czy współpracy marketingowej były spodziewane na rynku od jakiegoś czasu. Pierwsze sygnały pochodziły z rynków azjatyckich, więc to było kwestia czasu, zanim pojawią się w naszej części świata. I nie powinno to dziwić, bo naturalnym elementem rozwoju aplikacji czy usług, szczególnie tych internetowych, jest wprowadzenie jakichś form monetyzacji. Trzeba jednak podkreślić, że dla Bytedance priorytetem jest, przede wszystkim, skupienie się na zadowoleniu użytkowników – komentuje Alicja Stefaniak, Group Account Director z agencji GetHero. Warto pamiętać, że TikTok, który został okrzyknięty najdroższym startupem na świecie narobił w cyfrowym świecie trochę szumu (również dzięki kampaniom na platformie, organizowanym przez Coca-Colę czy Garniera) – nie trzeba było długo czekać na reakcję światowego giganta – Facebook ogłosił pod koniec 2018 roku informację o nowej aplikacji „Lasso”, bliźniaczo podobnej do produktu firmy Bytedance. W tym kontekście, informacje o działaniach TikTok, rozszerzających ofertę marketingową, są całkowicie zrozumiałe. Czyżby rok 2019 miał okazać się walką Dawida z Goliatem?
Aktualizacja: zobaczcie pełną relację z rozgrywek sztucznej inteligencji AlphaStar przeciw profesjonalnym graczom z Team Liquid: Grzegorzowi “MaNa” Kominczowi oraz Dario “TLO” Wünschowi. Mecz komentowali: Artosis oraz Rotterdam.
Ostatnie wieści od firmy DeepMind uzyskaliśmy podczas BlizzConu 2018 od Oriola Vinyalsa, który podzielił się ekscytującymi informacjami na temat postępów, jakie ich sztuczna inteligencja poczyniła w grze StarCraft II. SI, lub inaczej agent, była w stanie wykonać zarówno podstawowe strategie makro, jak i bronić się przed „cwaniackimi” taktykami takimi jak szturm działami fotonowymi (cannon rush).
Od BlizzConu minęło dopiero kilka miesięcy, ale firma DeepMind jest już gotowa, by podzielić się nowymi informacjami na temat swoich badań. StarCraft okazał się znakomitym wyzwaniem dla społeczności twórców sztucznej inteligencji – gra doskonale nadaje się do badania postępów SI w planowaniu, mierzeniu się z niepewnością oraz myśleniu przestrzennym.
24 stycznia o godzinie 19:00 czasu polskiego zapraszamy na kanał Twitch gry StarCraft lub kanał YouTube firmy DeepMind (odnośniki w j. angielskim), gdzie poznacie najnowsze wieści o postępach. Nie możecie tego przegapić!