Strona główna Blog Strona 169

EVE Online 09: Co tu Robić?

EVE
EVE

Jak już wspomniałem, Eve nie decyduje za gracza jak ma grać, wręcz przeciwnie daje mu wolną rękę w wyborze własnej kariery, przy czym w Eve można robić praktycznie wszystko:

Pełną listę przewidzianych działań przedstawia następująca grafika:

eve online profesje

Postaram się przybliżyć te najprostsze, początkowe, którymi zaczynający gracze najczęściej się zajmują.

eve online misjie
 

Misje – zbliżone do questów z innych gier RPG, wykonywane dla agentów NPC zadania polegające, w zależności od agenta, na zabiciu npców, przewiezieniu czegoś, lub wydobyciu. Nagrodą za misje jest zarówno gotówka ISK jak i punkty lojalnościowe (LP – loyality points), za które tylko w sklepie korporacji (LP Store) dla której robimy misje można kupić taniej specjalne statki, amunicję i moduły, dla swojego statku lub na sprzedaż. Misje transportowe i wydobywcze są słabo opłacalne zarówno zdobytymi ISK’ami, LP’kami jak i standingiem, należy traktować je bardziej, jako ciekawostkę, niż sposób zarobku. Misje dzielą się na poziomy od I do V, gdzie od I do IV są misjami które można zrobić w pojedynkę i ich agenci występują zazwyczaj w HI-SEC’u, są one coraz trudniejsze z poziomu na poziom, ale oferują coraz wyższe nagrody. Misje poziomu V występują tylko w LOW-SEC’u i przeznaczone są dla całych flot lub graczy specjalnie pod nie przygotowanych.

Poza misjami dla agentów istnieją też serie zadań fabularnych, dla przykładu Sisters of Eve Epic Arc.

 

eve online kopanie
 

Kopanie – wydobywanie minerałów z asteroidów za pomocą specjalnych laserów, i transportowanie urobku na stację, gdzie nasz urobek (ore) można sprzedać w całości, lub poddać obróbce (reprocessing) dzięki której ze skał uzyskuje się konkretne minerały. Zwykłe skały są więcej warte w sprzedaży niż minerały dopóki nie wyskilluje się reprocessingu. Kopanie jest bardzo spokojnym zajęciem, ale cieszy się wzięciem u ludzi lubiących spokój i dobrą książkę lub uczenie się podczas gry.

 

eve online produkcja
 

Produkcja – tworzenie nowych rzeczy używając kupionych, lub wykopanych i przetworzonych minerałów, oraz odpowiedniej receptury (blueprint). Większość statków i duża część modułów, a praktycznie wszystkie wyższego poziomu (T2), produkowane są przez graczy. Produkcja by być opłacalną wymaga dużej wprawy, do tego istnieje tu bardzo duża i zacięta konkurencja, pozwalając jednak na dobry zarobek, oraz dobrą zabawę osobą z zacięciem producenta.
Receptury blueprinty BP – dzielą się na oryginały – które można używać w nieskończoność i kopie – które mają z góry określoną liczbę użyć.
Receptury można tez ulepszać co pozwala na skrócenie czasu produkcji, oraz zmniejszenie ilości potrzebnych surowców.

eve online handel
 

Handel – ogólnie pojęte sprzedawanie wszystkiego. Możesz sam produkować moduły czy statki i je sprzedawać, możesz kupować rzeczy tam gdzie są taniej i przewozić je na sprzedaż tam gdzie są drożej. Handel może być bardzo interesującym i niezwykle dochodowym zajęciem w grze, dla osób z zamiłowaniem oczywiście. Znając się na rzeczy możesz nawet doprowadzić do załamania rynku, zarabiając przy tym miliardy… Jednak w Eve jest bardzo dużo handlarzy i współzawodnictwo jest bardzo duże i zacięte.

Warto tutaj dodać, że w Eve większość sprzedawanych przedmiotów i statków, poza kilkoma drobiazgami jak książki ze skillami i blueprint’y, są sprzedawane przez graczy, nie ma tutaj vendorów magicznie spawnujących nieskończoną ilość towaru.

eve online transport
 

Transport – przyjmowanie kontraktów na przewóz, i przewożenie ładunków innych graczy między stacjami. Z uwagi na czasochłonność i niebezpieczeństwo, gracze zamiast transportować lądunki samemu wystawiając kontrakty na przewóz dla innych graczy. Transport w HI-SEC’u jest raczej mało płatny, natomiast transport LOW-SEC’u jest bardzo niebezpieczny, wymaga specjalnych statków i umiejętności gracza.

 

eve online eksploracja
 

Eksploracja – przeczesywanie układów słonecznych za pomocą skanera pokładowego i sond skanujących (probes), w poszukiwaniu wartościowych anomalii data i relic sites. W których używając narzędzi do hackowania można trafić na wartościowy loot. Najbardziej dochodowe anomalie znajdują się w NULL-SEC’u oraz w Wormholach, jednakże tam niebezpieczeństwo jest najwyższe.
Eksplorację łatwo wyskillować, może być bardzo ekscytującym zajęciem, a do tego bardzo bardzo dochodowym, ale pamiętaj, że każda wartościowa anomalia jest też zaproszeniem dla graczy szukających zaczepki, którzy z chęcią przejmą twój loot..

eve online combat sajty
 

Eksploracja combat site’ów – szukanie po układach słonecznych combat site’ów, mini misji spawnujących się losowo. Misje te można znaleźć za pomocą skanera lub sond jak przy skanowaniu, ale wykonanie ich wymaga statku przygotowanego do walki. Misje te są zazwyczaj dość proste i mało płatne, ale..
Cały pic polega tutaj na trafieniu na bossa, szefa grupy piratów, który pojawia się zazwyczaj jako ostatni, i on po ustrzeleniu może zostawić drop warty wiele milionów.

eve online pvp

PVP – Solo PVP – latanie w pojedynkę najczęściej po LOW-SEC’u i NULL’u szukając zaczepki, po której zwycięzca zgarnia to co we wraku przegranego zostało. Drużynowe PVP to zazwyczaj wypady większą flotą szukając zaczepki wśród wrogów korporacji, lub najzwyklejsze ustawki, między korporacyjne.

Zajęcie niepolecane dla nowicjuszy ze względu przede wszystkim na koszty, jakie generuje (na pvp zazwyczaj wydaje się zarobione pieniądze). Ale też niezakazane…

Podsumowując każda droga rozwoju może się podobać jeżeli akurat to lubimy robić. Jak wspomniałem na początku warto popróbować kilku różnych, ale trzeba też pamiętać, że początkowo jedną postacią nie da się dobrze robić wszystkiego naraz.

Darmowa gra Treasure Adventure Game

Treasure Adventure Game, platformówka indie z zrobiona pasją,
dostępna za darmo w > serwisie GOG <.

Wystarczy po wejściu na stronę i zalogowaniu się, kliknąć guzik Add to Cart

Następnie checkout now i pay, gra zostanie na stałe przypisana do konta.

EVE Online 08: SOE Epics Arc

EVE
EVE

Po ukończeniu misji dla agentów treningowych, świat gry stoi dla ciebie otworem, jeżeli jednak masz ochotę przed rozpoczęciem poszukiwania swojego wymarzonego zajęcia, pobawić się jeszcze z fabułą, masz do dyspozycji serię pięćdziesięciu połączonych misji zwanych The Sisters of EVE Epic arc: Blood-Stained Stars. Jest to fabularyzowana opowieść o zależnościach między rasami w grze, która przeciąga gracza, po przestrzeniach największych imperiów HISEC’a. Większość z tych misji można spokojnie ukończyć fregatą, jednak kilka z ostatnich, zwłaszcza „Burning Down the Hive”, czy „Our Man Dagan”, wymagać może cruisera, lub towarzystwa.

eve online sister alitura Aby rozpocząć te misje, trzeba udać się do biura Sisters of EVE w układzie Arnon IX – Moon 3 i porozmawiać z agentem – Sister Alitura (można ją wyszukać w okienku people&places lub zalinkować wpisując w oknie chatu).

Warto ostatnie misje wykonać w małej flocie z kilkoma przyjaciółmi, wspólna gra bardzo umila i ułatwia rozwiązywanie problemów.

Angielskojęzyczny dokładny opis misji krok po kroku.

https://wiki.eveuniversity.org/The_Blood-Stained_Stars

EVE Online 07: Tutoriale

EVE
EVE

Tutoriale
Rozpoczynając grę nową postacią jesteśmy zapraszani do wykonania serii misji tutorialowych, w formie krótkiej serii zadań połączonych fabularnie, które krok po kroku przedstawiają podstawowa mechanikę gry. Warto te zadania ukończyć, gdyż EVE różni się bardzo od innych gier online, a nauka o podstawach poruszania się w kosmosie, atakowania, podróżowania, a nawet obcowania ze śmiercią własnej postaci jest bardzo przydatna.

Po kilku podstawach, proszeni jesteśmy o zadokowanie na stacji, odpalenie okna The Agency (alt+M) i wybranie Combat Career Path. Każde kolejne zadanie trzeba ręcznie aktywować z tego okna. Wykonanie wszystkich dostarcza kliku nowych skilli, trochę kasy, oraz nowy statek.

W przedostatnim zadaniu musimy wsiąść do nowego statku z nową bronią. Skile potrzebne do tego potrzebują 45 minut! Zdejmując i zakładając obecną broń z obecnego statku oznaczamy zadanie jako wykonane!

eve online tutoriale
eve online tutoriale

Zadania tutorialowe bez problemu można ukończyć w otrzymanym na starcie statku (korwecie).

Dużym ułatwieniem jest zamontowanie (zafitowanie) drugiego działka, które bardzo przyśpieszy wykonywanie misji. Korzystając z właściwości, iż gracz w momencie braku statku zawsze dostaje nową korwetę, wystarczy z posiadanej wymontować działko, i zniszczyć statek (destroy), wydokować ze stacji i zadokować. Gra obdaruje nas nowym statkiem z zafittowanym działkiem, do którego możemy domontować drugie, ze starego statku.

Korwety jak i wszystkie cywilne moduły są bezwartościowe, więc nie da się w ten sposób zarabiać ISK’ów.

Agenci treningowi (Career Agents)
Po ukończeniu początkowego tutoriala, warto odwiedzić agentów treningowych, którzy oferują pakiety misji, rozszerzających zdobytą wcześniej wiedzę. Zadania te wprowadzają w wykonywanie misji, skanowanie, wydobywanie, produkowanie, oraz podstawy działania PVP. Każdy z agentów oferuje inny typ zadań, można wykonywać ich dowolną ilość i w dowolnej kolejności, polecam jednak ukończenie pełnego pakietu, z uwagi zarówno na praktykę, jak i darmowe statki, oraz spory zastrzyk gotówki.

eve online agenci

Cała piątka agentów mieści się zawsze na jednej stacji.

Ukończony tutorial powinien cię tam zaprowadzić, jednak jeżeli nie ukończyłeś tutoriala, lub zgubiłeś się gdzieś po drodze, możesz bardzo łatwo ich odnaleźć.

Wystarczy otworzyć okno pomocy (naciskając F12 lub wybierając ikonę „?” z NEOCOM’u), i kliknąć w ikonkę Show Career Agents. W nowo otwartym oknie wyświetleni zostaną najbliżsi agenci, a na dole okna będzie przycisk Set Destination, który ustawi trasę do stacji z nimi.

Dzielą się oni na:
Industry – zadania związane z wydobywaniem surowców i produkowaniem z nich modułów.
Business – zadania związane z produkcją i handlem towarami.
Exploration – poszukiwanie anomalii, sygnatur, otwieranie data i relic sajtów.
Military – podstawy walki PVE, wykonywanie misji, używanie broni i osłon.
Advanced military – podstawy (znikome) walki PVP

* Druga (Angel of Mercy) i Piąta (The Stand), misja advanced military, co jest podkreślone wielkimi czerwonymi literami w opisie, wymaga użycia statku, który dostaniemy od agenta. Statek ten, wybuchnie po doleceniu do stacji (w drugiej), lub po zestrzeleniu jednego pirata, zostanie zniszczony (w piątej misji). Warto o tym pamiętać, żeby nie polecieć tam swoim dużo droższym wcześniej przygotowanym i dopieszczonym statkiem, który na bank stracimy. Dodatkowo każdy pomagający nam gracz także zostanie zniszczony, i chociaż większość ludzi robi tutoriale samemu, to warto o tym pamiętać jakby ktoś chciał pomóc koledze…

Angielski dokładny opis tutoriali, krok po kroku.

wiki.eveuniversity.org/Career_agents

Na samej górze są wyszczególnione: industry, business, military… Po wybraniu konkretnej ukaże się pełen opis.

Wszystkie te misje, jak i później zwykłe misje poziomu 1, można z łatwością wykonać w rozsądnie zafittowanej fregacie:
Caldari, Ammar, Galente, Minmatar.

EVE Online 06: HUD

EVE
EVE

Układ okien, a raczej głównych części i paneli gry (okien w EVE można otworzyć setki) występuje w dwóch wersjach: w przestrzeni i na stacji.

Na stacji składa się z lewego stałego panelu NEOCOM z którego można wywołać większość okien i paneli gry, prawego panelu stacji z przyciskiem wydokowania UNDOCK, dostępnymi usługami na stacji, oraz widoku stacji wraz z obecnie zajmowanym statkiem.  

W przestrzeni posiada ten sam lewy panel NEOCOM, bardzo ważny prawy panel OV (overview), na którym przedstawione są wszystkie obiekty w przestrzeni w odniesieniu do naszego statku, równie ważny centralny HUD statku, przedstawiający stan tarcz, armoru, hulla i capacitora. Wszystkie zafitowane na statku moduły przedstawione są na lewo od niego, natomiast na prawo mamy ikonki cargo, skanera pokładowego i zmiany widoków kamery. W górnym lewym rogu wyświetlony jest system słoneczny w którym się znajdujemy, układ słoneczny, konstelacje i region, oraz ustawiona trasa i ewentualne zadania.

EVE Online HUD

Resztę ekranu zajmuje przestrzeń kosmiczna, wraz z naszym statkiem i wszystkimi widocznymi obiektami, statkami i planetami.

NEOCOM zawiera ikony najważniejszych i najczęściej używanych okien gry, jest on dodatkowo w pełni edytowalny. Każdą ikonę można przesunąć, lub usunąć (kliknąć prawym i remove). Dodatkowo górna ikona E rozwija pełne menu z wszystkimi możliwymi opcjami, które można w dowolnej konfiguracji dołączyć do NEOCOM’u (przeciągając na NEOCOM).

Darmowa gra Adam Waste

adam waste
adam waste

Pierwszo-osobowa przygodówka – chadzanka Adam Waste

Dostępna na oficjalnej > stronie <

Wystarczy podać swojego maila,

odebrać wiadomość,

i już można pobrać grę.

EVE Online 05: Alpha, Omega i PLEX

EVE
EVE

Drzewiej bywało, ze konto mogło być aktywne (opłacone PLEX’em), lub nie, przy czym na nie aktywne konto nie można było się zalogować.

Dzisiaj konta w EVE dzielą się na Alpha i Omega.

Alpha jest domyślnym statusem konta, z którym zaczynamy grę. Oznacza on, że nie zapłaciliśmy za grę.
Alpha ograniczona jest do używania statków do Battleshipa włącznie, od niedawna także statków innych nacji, oraz statków pirackich, dodatkowo zwiększono próg używanego uzbrojenia do wszystkich broni Medium aż do poziomu T2, oraz Large ale tylko T1. Jednocześnie alpha posiada ograniczenie nauki wielu ważnych skilli do konkretnego poziomu, łącznie do około 20 Milionów punktów SP, z których można korzystać (na przykład po spadku z Omegi na Alphę). Niestety tylko pierwsze 5 milionów SP można się nauczyć, resztę można dodać używając injectorów, lub po opłaceniu konta. Chcąc dłużej pograć za darmo jako Alpha, warto wcześnie wybrać swoją ścieżkę rozwoju, aby te 5 Milionów punktów jak najlepiej ukierunkować. Darmowe konto posiada także karę do czasu nauki, wydłużającą go dwukrotnie. Jednocześnie konto alpha nie może ustawić kolejki skillowania dłuższej niż 24h (teoretycznie). Ograniczenie skilli oznacza niemożność używania niektórych modułów i statków. Mimo tych ograniczeń z kontem alpha można w grze zrobić naprawdę dużo rzeczy, a najważniejsze, że nie jest ono ograniczone czasowo.

Omega oznacza konto opłacone, z którego po prostu zdjęte są wszystkie ograniczenia.
W przypadku spadku z omegi na alfę, skille gracza będące ponad możliwości alfy zostają zablokowane. Jeżeli gracz zostawi postać w przestrzeni w statku, którego nie może teraz używać, będzie on mógł nim latać do momentu zadokowania.

PLEX – Pilot Licence EXtention, licencja pilota, przedmiot w grze umożliwiający przedłużenie, lub zmiana statusu konta na Omegę. Kiedyś istniał jako pojedynczy przedmiot o wartości początkowo 100 milionów, na 1,2 miliarda kończąc, obecnie PLEX został rozmieniony na drobne, a przedłużenie konta wymaga 500 PLEX’ów.
Dzięki rozbiciu PLEX’a, możliwe jest teraz płacenie nimi za skórki do statków, dodatkowe gadżety, czy wykupienie możliwości skillowania więcej niż jednej postaci na koncie.

PLEX’a kupuje się za gotówkę na oficjalnej stronie EVE. Obecny koszt to 19.99 Euro. Można go użyć w grze w celu przedłużenia konta, lub spieniężyć. Dzięki tej drugiej opcji inni gracze mogą kupić PLEX’a na markecie w grze, co pozwala na granie jako Omega płacąc tylko pieniędzmi z gry (ISK). Doładowanie konta poprzez oficjalną stronę jest opcją najbezpieczniejszą.

*Większość ofert sprzedaży PLEXów na serwisach aukcyjnych jest nielegalna i może prowadzić do zablokowania konta.

EVE Online 04: Zakładanie Konta

EVE
EVE

Aby rozpocząć przygodę z EVE, trzeba najpierw pobrać klienta gry. Wystarczy po wejściu na > oficjalną stronę < kliknąć przycisk Play Free,

Zarejestrować konto podając email, nazwę konta i hasło, oraz potwierdzając przyciskiem Start Playing for Free.

Następnie trzeba aktywować konto klikając link aktywacyjny wysłany na maila.

Pozostaje pobrać klienta gry i zainstalować go (czysty klient zajmuje niewiele, resztę potrzebnych danych pobierze się podczas gry).

Po zainstalowaniu i odpaleniu wyświetli się launcher EVE, w którym musimy zalogować się na nasze wcześniej utworzone konto. Na własnym komputerze można zaznaczyć checkboxa, aby launcher pamiętał nasz login.

Po zalogowaniu trzeba już tylko odpalić grę trójkącikiem przy naszym nicku.

W grze z braku aktywnej postaci zostaniemy przywitani oknem tworzenia postaci.

Pierwszym wyborem jest rasa, jest to jedyny wybór różnicujący tworzoną postać. Chociaż każda postać w EVE może uczyć się każdego skilla, włącznie z bronią i statkami innych ras, to na początku zostaniemy wyposażeni w możliwość używania tylko statków danej rasy. Ponieważ kontom Alpha odblokowano możliwość szkolenia skilli innych ras, wybór ten jest obecnie bardziej kosmetyczny, a zmiana statków swojej rasy na inny to kwestia kilku godzin, jednakże jest to zawsze czas, który można zaoszczędzić.

Do wyboru mamy rasy:

Caldari – używający jako głównej broni rakiet, czasami dział hybrydowych i tankujący wyłącznie shieldem
Galente – używający jako głównej broni dron, oraz dział hybrydowych i tankujący głównie armorem
Ammar – używający jak głównej broni laserów, czasami dron i tankujący wyłącznie armorem
Minmatar – strzelający głównie działami prochowymi i tankujący głównie shieldem

Dla osób chcących zostać kopaczem asteroid, producentem modułów, czy handlarzem, wybór nie ma znaczenia, dla osób chcących robić misje (questy) Caldari i Gallente mają statki najprostsze w obsłudze i już od pierwszych, o dużym zasięgu ataku. Oczywiście każda z ras ma swoje zalety, ale ostatecznie każda może robić wszystko i żadna nie dominuje.

Następnym wyborem jest Bloodline, który ma wpływ praktycznie tylko na wygląd postaci, oraz na przynależność do konkretnej startowej korporacji, a co za tym idzie zmiany układu słonecznego w którym zaczniemy.

Pozostaje nam teraz w simsopodobnym edytorze przygotować awatara swojej postaci, nadać imię i zrobić mu zdjęcie, którym będziemy legitymowani w grze przez innych graczy.

Voila – postać gotowa i można zacząć grę.

W czasach, gdy darmowe konto było ograniczone do jedynie 14 dni, możliwe było użycie zaproszenia od aktywnego gracza, dzięki któremu nowe konto ważne było dni aż 21. Zaproszenie miało i nadal ma jeszcze jedną cechę. Gdy zaproszony pierwszy raz podniesie stan konta na Omegę, zapraszający dostaje za to przedłużenie czasu swojego konta o miesiąc. Pozwala to przyjaciołom przedłużyć za darmo status omega, lub podzielić się kosztami takiego przedłużenia (często zapraszający po przedłużeniu konta przez nowego wypłacał mu połowę wartości PLEXa).

Darmowa gra Overcast – Walden and the Werewolf

overcast
overcast

Survival horror, Overcast – Walden and the Werewolf

do którego klucz na Steama można odebrać na stronie > Indiegala  <.

Po zalogowaniu się lub założeniu konta, wystarczy odnaleźć na stronie banner Overcast, zamknąć reklamę przysłaniającą go

i pobrać klucz.

Po czym w bibliotece swoich gier odebrać klucz do serwisu Steam,

by ostatecznie na Steamie aktywować grę.

 

EVE Online 03: Zasady Dodatkowe

EVE
EVE

Jest to lista dodatkowych zasad i spostrzeżeń, które w większości dotyczą tylko początkujących graczy, ale warto o nich wiedzieć, aby nie popełnić głupiego błędu.

  1. Ukończ wszystkie tutoriale

Po krótkim wprowadzeniu z Aurą, zostaniesz przedstawiony pięciu agentom(career agents),  z których każdy ma dla ciebie pakiet misji. Są one bardzo proste i warto je wszystkie ukończyć. Po pierwsze zobrazują one w prosty sposób mechanikę gry, większość początkowych możliwości rozwoju kariery i zadań, jakie trzeba będzie wykonywać, dodatkowo, jako nagrody za ich wykonanie dostaniemy kilkanaście darmowych statków, sporo modułów do nich, oraz łącznie ponad 12 milionów ISK z nagród za misje, bounty za zestrzelonych piratów, oraz moduły i statki otrzymane, jako nagrody.

Całość jest do zrobienia w jeden dzień, nawet dla niedoświadczonego pilota.

  1. Patrz gdzie lecisz.

Systemy słoneczne w Eve mają różny poziom bezpieczeństwa (security status), który widać w górnym lewym rogu ekranu:

Systemy 1.0 do 0.5 nazywane są HI-SEC, są to systemy relatywnie bezpieczne, z działającym prawem i kosmiczną policją – Concordem każącym agresorów.

Systemy 0.4 do 0.1 nazywane LOW-SEC, są systemami niebezpiecznymi, prawo działa tu w ograniczonym zakresie, a każdy może tu atakować każdego.

Systemy 0.0 do -1.0 to NULL-SEC – prawo tutaj nie istnieje, obowiązuje wolna amerykanka i każdy na każdego.

Systemy w-space posiadające status -1.0 niezależnie od klasy, zasady tam panujące są jeszcze bardziej nieprzyjazne, głównie przez niedziałającą tam listę graczy obecnych w systemie.

Jako nowy gracz NIGDY nie opuszczaj HI-SEC’a.*
*chyba, że naprawdę wiesz, co robisz i jesteś na to przygotowany (stratę statku).

  1. Nie lataj na autopilocie

Autopilot w NULL’u i LOW-SEC’u to czyste samobójstwo, na każdym gejcie jest się wystawionym na ostrzał. W relatywnie bezpiecznym HI-SEC’u też nie jest to wskazane.

Wadą autopilota jest podchodzenie w warpie na 12km od celu/gejta, które to 12km trzeba pokonać ze zwykłą prędkością, co może trwać nawet kilka minut. Jest to wystarczający czas, aby banda czyhających suicide ganker’ów spokojnie zniszczyła twój statek i zebrała, co tylko nie zostało zniszczone w wybuchu. Można się pokusić przy dłuższej trasie na lot shuttlem, lub tanią fregatą bez cennego ładunku, ale ryzyko istnieje zawsze.

Bezpieczniejszym i szybszym sposobem podróży w HI-SEC’u jest po wyznaczeniu trasy kliknięcie na overview zaznaczone na żółto wrota prawym i wybranie JUMP, statek doleci do wrót i od razu przeskoczy, niestety trzeba to powtarzać w każdym układzie po kolei.

  1. Nie przewoź kontrabandy

Czasami na misji można znaleźć we wrakach narkotyki – nie podnoście tego, ich cena na rynku w większości to kilka ISK’ów, a mogą powodować spore zamieszanie. Przelatując przez gejty, możemy zostać przeskanowani przez milicję i poproszeni o oddanie kontrabandy wraz z naliczoną karą. Jeżeli nie oddamy narkotyków i nie zapłacimy kary a będziemy próbować dolecieć do wrót zostaniemy zestrzeleni, co bardzo łatwo można uczynić lecąc na autopilocie!
Kontrabandę można łatwo poznać po symbolu czaszki w prawym dolnym rogu ikonki przedmiotu.

  1. Drogie moduły do statków.

Używanie bardzo drogich modułów, wartych setki milionów ISK, jest bardzo kuszące, gdyż oferują one bardzo wysokie parametry, jednak statki  świecące drogością są częstym obiektem suicide gankerów i wszelkiej maści wredot. Możliwe jest przeskanowanie twojego statku, tak, aby sprawdzić, jakie moduły zawiera. Statek przygotowany pod misje z najlepszym fitem wartym miliard ISK, może być relatywnie łatwo zniszczony przez kilka destroyer’ów wartych raptem kilka milionów. Wystarczy, że jeden z twoich modułów nie spali się w wybuchu i cała ekipa atakujących jest ustawiona (mimo zniszczenia ich potem przez concord).

  1. Nie atakuj innych graczy

Atakując innego gracza zostajesz oznaczony na 15 minut, w ciągu, których oponent i jego flota mogą do ciebie strzelać, dodatkowo w HISEC’u jako agresor jesteś ścigany przez policję. Czym system ma wyższy status tym concord pojawi się szybciej wymierzając ci ostateczną sprawiedliwość.

Działa to w obie strony, jeżeli zostaniesz zaatakowany przez innego gracza, zanim pojawi się concord masz prawo do niego strzelić, ale tak jak concord przyleci wyperswadować mu głupoty z głowy, tak twoja odpowiedź ogniem nie jest już agresją dla concordu, a przeciwnik jak i jego flota mają pełne prawo strzelać teraz do ciebie bez ingerencji concordu.

* Uwaga na śnieżki! Kilkukrotnie rozdawano na święta wyrzutnię śnieżek, czasami gankerzy strzelają do graczy takimi, co nie jest zakazane przez concord i nie wyrządza żadnych szkód, natomiast jak ktoś zdenerwowany odpowie ogniem, to concord przyleci go spacyfikować, a ganker ma darmowy loot.

  1. Nie kradnij i nie strzelaj do złodziei

Kradnąc dowolny przedmiot z cudzego kontenera lub wraku, zostajesz otagowany jako złodziej (suspect – wymagany minimum żółty poziom bezpieczeństwa), co pozwala właścicielowi, jak i każdemu graczowi który cię zobaczy strzelać do ciebie przez 15min bez konsekwencji concordu.

Niektórzy gracze starają się wykorzystać to przeciwko innym, wlatują na misję lub anomalię, specjalnie coś podkradają i zostają otagowani jako złodzieje, czekając na naiwniaka, który spróbuje ich zaatakować. Gdy ty odpowiesz ogniem, oni mogą zrobić to samo, a najczęściej są to statki specjalnie do tego przygotowane, którymi z łatwością mogą cię ustrzelić. Mogą też w tym czasie zmienić statek, a nawet otrzymać pomoc od innych graczy!

Czasami gracze przerzucają zawartość kontenera kradnąc z twojego, wystawiają swój i wsadzają co ukradli do niego, nieuważny gracz może zabrać swoje rzeczy nie zauważywszy że kontener zmienił kolor, i tyle wystarczy by zostać złodziejem i ten drugi mógł nas swobodnie ubić.

Bądź świadomy kolorów wraków i kontenerów:

Biały kontener – należy do ciebie lub twojej floty, śmiało można lootować.
Niebieski – należał do gracza, który zrzekł się praw do niego, każdy może zbierać je bezpiecznie tak jak własne, statki zniszczone przez concord są z automatu niebieskie
Żółty – NIE RUSZAJ – należy do innego gracza, zabieranie z niego zawartości oflaguje cię, jako złodzieja (Suspect), wraków takich nie da się przyciągać tractor beam’ami, natomiast można je salvagować, oraz zaglądać do wraku bez ruszania jego zawartości.

Często przy stacjach, zwłaszcza tam gdzie nowi gracze zaczynają grę, ludzie wylatują z bazy i zostawiają kontener z jakimś ciekawym dla początkujących sprzętem, czekając kilka km dalej aż ktoś się pokusi, i jak tylko tak się stanie niszczą biedaka i jego cenny statek.

  1. Nie akceptuj wyzwań (duels)

W zatłoczonych systemach jak np. na wylocie z Jity gracze wysyłają zaproszenie na duel wylatującym statkom, osoba która przyjmie takie zaproszenie pozwala drugiemu na walkę pvp przez 5 minut, bez alarmowania concordu. Przez nieuwagę bardzo łatwo tak stracić statek.

  1. Nie wyłączaj swojego statusu security.

Zielona kropka obok głównego wskaźnika życia statku oznacza włączony status security, który chroni cię przed przypadkowym otrzymaniem suspecta (żółta flaga), lub criminal (czerwona), uniemożliwiając atakowanie innych graczy, kradzież, czy denerwowanie Concordu.

A istnieje sporo sposobów aby ściągnąć na siebie ich gniew, między innymi:

Nie atakuj innych graczy, statków concordu, stacji ani gejtów. Nie używaj smartbomb, które mają efekt obszarowy i mogą niechcący zaczepić innego gracza lub stację. Nie naprawiaj statków piratów. Z wyłączonym security możesz przez przypadek w ferworze walki zaatakować gracza który akurat wleciał na twoją misję, lub zaatakować wrak zniszczony przez niego.

Każda z tych akcji będzie skutkować twoją śmiercią, więc lepiej na razie zostawić security włączone.

  1. Uważaj przy transportowaniu drogich ładunków.

Podczas przewożenia dużej ilości cennych rzeczy, samo nie latanie na autopilocie może nie wystarczyć, transportowce są na tyle powolne, że dobrze przygotowana grupa gankerów może zniszczyć twój statek zanim ten wejdzie w warp.

  1. NIGDY nie przewoź PLEX’ów.

Nie i już! Nie ma nic bardziej przyciągającego gankerów niż statek z PLEX’em w cargo. PLEX’a można użyć z dowolnego miejsca w grze, używa się do tego PLEX Vault (osobnej skrytki w cargo), nie trzeba być nawet na tej samej stacji, aby mieć do niego dostęp. Poza tym odebrać kupionego PLEX’a można w dowolnym momencie, jak już się jest w docelowej stacji.

  1. Uważaj na scam

Jeżeli coś wygląda za dobrze żeby to było prawdziwe, lub ktoś sprzedaje coś drogiego za bezcen – to to jest scam. W Eve można natknąć się na wiele naprawdę twórczych podejść do tego tematu. Gra tego nie zabrania, a gracze próbują wzbogacić się na ludziach nieobeznanych.

Najczęściej można się na to natknąć w hubach handlowych:

Podwój swoją kasę, daj mi 1 milion ISK, ja ci dam 2 miliony – scam.

Oferta sprzedaży taniego statku z fitem, ale poza fitem statku nie ma – scam.

Trzy prawie identyczne kontrakty na zakup czegoś śmiesznie taniego, gdzie dwie pierwsze nie działają, a trzecia ma cenę tysiąc razy wyższą – scam.

Dużo tańsza oferta sprzedaży w układzie obok, ale układ ten to LOWSEC, gdzie już tylko czekają na śmiałka który poleci transportowcem coś kupić.

Zdarzają się sytuacje, gdy na markecie jedna osoba sprzedaje coś bardzo drogo, a inna chce to jeszcze drożej kupić – scam – kupujący jest prawdopodobnie zablokowany i ostatecznie zostajemy z przedmiotem kupionym dużo ponad jego wartość którego nikomu nie sprzedamy.

Zazwyczaj wystarczy zdrowy rozsądek, ale czasami człowiek może się nabrać na ofertę która sama mu się pcha do łap.