GryEVE OnlineEVE Online 03: Zasady Dodatkowe

EVE Online poradnik

EVE Online 03: Zasady Dodatkowe

Jest to lista dodatkowych zasad i spostrzeżeń, które w większości dotyczą tylko początkujących graczy, ale warto o nich wiedzieć, aby nie popełnić głupiego błędu.

  1. Ukończ wszystkie tutoriale

Po krótkim wprowadzeniu z Aurą, zostaniesz przedstawiony pięciu agentom(career agents),  z których każdy ma dla ciebie pakiet misji. Są one bardzo proste i warto je wszystkie ukończyć. Po pierwsze zobrazują one w prosty sposób mechanikę gry, większość początkowych możliwości rozwoju kariery i zadań, jakie trzeba będzie wykonywać, dodatkowo, jako nagrody za ich wykonanie dostaniemy kilkanaście darmowych statków, sporo modułów do nich, oraz łącznie ponad 12 milionów ISK z nagród za misje, bounty za zestrzelonych piratów, oraz moduły i statki otrzymane, jako nagrody.

Całość jest do zrobienia w jeden dzień, nawet dla niedoświadczonego pilota.

  1. Patrz gdzie lecisz.

Systemy słoneczne w Eve mają różny poziom bezpieczeństwa (security status), który widać w górnym lewym rogu ekranu:

Systemy 1.0 do 0.5 nazywane są HI-SEC, są to systemy relatywnie bezpieczne, z działającym prawem i kosmiczną policją – Concordem każącym agresorów.

Systemy 0.4 do 0.1 nazywane LOW-SEC, są systemami niebezpiecznymi, prawo działa tu w ograniczonym zakresie, a każdy może tu atakować każdego.

Systemy 0.0 do -1.0 to NULL-SEC – prawo tutaj nie istnieje, obowiązuje wolna amerykanka i każdy na każdego.

Systemy w-space posiadające status -1.0 niezależnie od klasy, zasady tam panujące są jeszcze bardziej nieprzyjazne, głównie przez niedziałającą tam listę graczy obecnych w systemie.

Jako nowy gracz NIGDY nie opuszczaj HI-SEC’a.*
*chyba, że naprawdę wiesz, co robisz i jesteś na to przygotowany (stratę statku).

  1. Nie lataj na autopilocie

Autopilot w NULL’u i LOW-SEC’u to czyste samobójstwo, na każdym gejcie jest się wystawionym na ostrzał. W relatywnie bezpiecznym HI-SEC’u też nie jest to wskazane.

Wadą autopilota jest podchodzenie w warpie na 12km od celu/gejta, które to 12km trzeba pokonać ze zwykłą prędkością, co może trwać nawet kilka minut. Jest to wystarczający czas, aby banda czyhających suicide ganker’ów spokojnie zniszczyła twój statek i zebrała, co tylko nie zostało zniszczone w wybuchu. Można się pokusić przy dłuższej trasie na lot shuttlem, lub tanią fregatą bez cennego ładunku, ale ryzyko istnieje zawsze.

Bezpieczniejszym i szybszym sposobem podróży w HI-SEC’u jest po wyznaczeniu trasy kliknięcie na overview zaznaczone na żółto wrota prawym i wybranie JUMP, statek doleci do wrót i od razu przeskoczy, niestety trzeba to powtarzać w każdym układzie po kolei.

  1. Nie przewoź kontrabandy

Czasami na misji można znaleźć we wrakach narkotyki – nie podnoście tego, ich cena na rynku w większości to kilka ISK’ów, a mogą powodować spore zamieszanie. Przelatując przez gejty, możemy zostać przeskanowani przez milicję i poproszeni o oddanie kontrabandy wraz z naliczoną karą. Jeżeli nie oddamy narkotyków i nie zapłacimy kary a będziemy próbować dolecieć do wrót zostaniemy zestrzeleni, co bardzo łatwo można uczynić lecąc na autopilocie!
Kontrabandę można łatwo poznać po symbolu czaszki w prawym dolnym rogu ikonki przedmiotu.

  1. Drogie moduły do statków.

Używanie bardzo drogich modułów, wartych setki milionów ISK, jest bardzo kuszące, gdyż oferują one bardzo wysokie parametry, jednak statki  świecące drogością są częstym obiektem suicide gankerów i wszelkiej maści wredot. Możliwe jest przeskanowanie twojego statku, tak, aby sprawdzić, jakie moduły zawiera. Statek przygotowany pod misje z najlepszym fitem wartym miliard ISK, może być relatywnie łatwo zniszczony przez kilka destroyer’ów wartych raptem kilka milionów. Wystarczy, że jeden z twoich modułów nie spali się w wybuchu i cała ekipa atakujących jest ustawiona (mimo zniszczenia ich potem przez concord).

  1. Nie atakuj innych graczy

Atakując innego gracza zostajesz oznaczony na 15 minut, w ciągu, których oponent i jego flota mogą do ciebie strzelać, dodatkowo w HISEC’u jako agresor jesteś ścigany przez policję. Czym system ma wyższy status tym concord pojawi się szybciej wymierzając ci ostateczną sprawiedliwość.

Działa to w obie strony, jeżeli zostaniesz zaatakowany przez innego gracza, zanim pojawi się concord masz prawo do niego strzelić, ale tak jak concord przyleci wyperswadować mu głupoty z głowy, tak twoja odpowiedź ogniem nie jest już agresją dla concordu, a przeciwnik jak i jego flota mają pełne prawo strzelać teraz do ciebie bez ingerencji concordu.

* Uwaga na śnieżki! Kilkukrotnie rozdawano na święta wyrzutnię śnieżek, czasami gankerzy strzelają do graczy takimi, co nie jest zakazane przez concord i nie wyrządza żadnych szkód, natomiast jak ktoś zdenerwowany odpowie ogniem, to concord przyleci go spacyfikować, a ganker ma darmowy loot.

  1. Nie kradnij i nie strzelaj do złodziei

Kradnąc dowolny przedmiot z cudzego kontenera lub wraku, zostajesz otagowany jako złodziej (suspect – wymagany minimum żółty poziom bezpieczeństwa), co pozwala właścicielowi, jak i każdemu graczowi który cię zobaczy strzelać do ciebie przez 15min bez konsekwencji concordu.

Niektórzy gracze starają się wykorzystać to przeciwko innym, wlatują na misję lub anomalię, specjalnie coś podkradają i zostają otagowani jako złodzieje, czekając na naiwniaka, który spróbuje ich zaatakować. Gdy ty odpowiesz ogniem, oni mogą zrobić to samo, a najczęściej są to statki specjalnie do tego przygotowane, którymi z łatwością mogą cię ustrzelić. Mogą też w tym czasie zmienić statek, a nawet otrzymać pomoc od innych graczy!

Czasami gracze przerzucają zawartość kontenera kradnąc z twojego, wystawiają swój i wsadzają co ukradli do niego, nieuważny gracz może zabrać swoje rzeczy nie zauważywszy że kontener zmienił kolor, i tyle wystarczy by zostać złodziejem i ten drugi mógł nas swobodnie ubić.

Bądź świadomy kolorów wraków i kontenerów:

Biały kontener – należy do ciebie lub twojej floty, śmiało można lootować.
Niebieski – należał do gracza, który zrzekł się praw do niego, każdy może zbierać je bezpiecznie tak jak własne, statki zniszczone przez concord są z automatu niebieskie
Żółty – NIE RUSZAJ – należy do innego gracza, zabieranie z niego zawartości oflaguje cię, jako złodzieja (Suspect), wraków takich nie da się przyciągać tractor beam’ami, natomiast można je salvagować, oraz zaglądać do wraku bez ruszania jego zawartości.

Często przy stacjach, zwłaszcza tam gdzie nowi gracze zaczynają grę, ludzie wylatują z bazy i zostawiają kontener z jakimś ciekawym dla początkujących sprzętem, czekając kilka km dalej aż ktoś się pokusi, i jak tylko tak się stanie niszczą biedaka i jego cenny statek.

  1. Nie akceptuj wyzwań (duels)

W zatłoczonych systemach jak np. na wylocie z Jity gracze wysyłają zaproszenie na duel wylatującym statkom, osoba która przyjmie takie zaproszenie pozwala drugiemu na walkę pvp przez 5 minut, bez alarmowania concordu. Przez nieuwagę bardzo łatwo tak stracić statek.

  1. Nie wyłączaj swojego statusu security.

Zielona kropka obok głównego wskaźnika życia statku oznacza włączony status security, który chroni cię przed przypadkowym otrzymaniem suspecta (żółta flaga), lub criminal (czerwona), uniemożliwiając atakowanie innych graczy, kradzież, czy denerwowanie Concordu.

A istnieje sporo sposobów aby ściągnąć na siebie ich gniew, między innymi:

Nie atakuj innych graczy, statków concordu, stacji ani gejtów. Nie używaj smartbomb, które mają efekt obszarowy i mogą niechcący zaczepić innego gracza lub stację. Nie naprawiaj statków piratów. Z wyłączonym security możesz przez przypadek w ferworze walki zaatakować gracza który akurat wleciał na twoją misję, lub zaatakować wrak zniszczony przez niego.

Każda z tych akcji będzie skutkować twoją śmiercią, więc lepiej na razie zostawić security włączone.

  1. Uważaj przy transportowaniu drogich ładunków.

Podczas przewożenia dużej ilości cennych rzeczy, samo nie latanie na autopilocie może nie wystarczyć, transportowce są na tyle powolne, że dobrze przygotowana grupa gankerów może zniszczyć twój statek zanim ten wejdzie w warp.

  1. NIGDY nie przewoź PLEX’ów.

Nie i już! Nie ma nic bardziej przyciągającego gankerów niż statek z PLEX’em w cargo. PLEX’a można użyć z dowolnego miejsca w grze, używa się do tego PLEX Vault (osobnej skrytki w cargo), nie trzeba być nawet na tej samej stacji, aby mieć do niego dostęp. Poza tym odebrać kupionego PLEX’a można w dowolnym momencie, jak już się jest w docelowej stacji.

  1. Uważaj na scam

Jeżeli coś wygląda za dobrze żeby to było prawdziwe, lub ktoś sprzedaje coś drogiego za bezcen – to to jest scam. W Eve można natknąć się na wiele naprawdę twórczych podejść do tego tematu. Gra tego nie zabrania, a gracze próbują wzbogacić się na ludziach nieobeznanych.

Najczęściej można się na to natknąć w hubach handlowych:

Podwój swoją kasę, daj mi 1 milion ISK, ja ci dam 2 miliony – scam.

Oferta sprzedaży taniego statku z fitem, ale poza fitem statku nie ma – scam.

Trzy prawie identyczne kontrakty na zakup czegoś śmiesznie taniego, gdzie dwie pierwsze nie działają, a trzecia ma cenę tysiąc razy wyższą – scam.

Dużo tańsza oferta sprzedaży w układzie obok, ale układ ten to LOWSEC, gdzie już tylko czekają na śmiałka który poleci transportowcem coś kupić.

Zdarzają się sytuacje, gdy na markecie jedna osoba sprzedaje coś bardzo drogo, a inna chce to jeszcze drożej kupić – scam – kupujący jest prawdopodobnie zablokowany i ostatecznie zostajemy z przedmiotem kupionym dużo ponad jego wartość którego nikomu nie sprzedamy.

Zazwyczaj wystarczy zdrowy rozsądek, ale czasami człowiek może się nabrać na ofertę która sama mu się pcha do łap.