EVE Online 28: Celność Dział

EVE
EVE

Każdy początkujący gracz niejednokrotnie zauważył, że w czasie walki jego działka potrafiły w ogóle nie trafiać przeciwnika.

Dlaczegóż? Poniewóż jak prawie wszystko w Eve celność dział opisana jest wzorem:

ChanceToHit = 0.5 ^ ((((Transversal speed/(Range to target * Turret Tracking))*(Turret Signature Resolution / Target Signature Radius))^2) + ((max(0, Range To Target – Turret Optimal Range))/Turret Falloff)^2)

Nie będziemy go teraz roztrząsać, postaram się jednak przybliżyć logikę celności dział.

Po pierwsze zasięg, każde działko ma określony zasięg. Optimal jest zasięgiem w którym działko zadaje 100% obrażeń, falloff natomiast jest zasięgiem ponad optimal, po którym działko zadaje tylko 50% obrażeń. Teoretycznie działko o zasięgu 20km i falloffie 10km, powinno coś tam jeszcze trafiać przy 39km.

  Nie jest to jednak zależność liniowa:

Zaraz po przekroczeniu optimala, spadek obrażeń jest minimalny, jednakże w połowie falloffa spadek staje się drastyczny. Zakłada się, że powyżej optimala i 1,5 falloffa obrażeń już nie zadajemy.

Po drugie tracking, każde działko posiada wartość tracking – oznaczającą prędkość z którą działko podąża za orbitującym celem. Działka większe i o większym zasięgu mają tracking słabszy.

Jeżeli przeciwnik orbituje nas z prędkością większą niż nasze działka mogą go śledzić, nie będziemy go w ogóle trafiać. Pozostaje zafitowanie mniejszych działek, dodanie modułów do trackingu, lub… spowolnienie wroga.

Po trzecie signature resolution i radius, signature radius oznacza wielkość statku w postaci okręgu. Signature resolution jest reprezentacją rozrzutu działa także w postaci okręgu. Jeżeli nasz rozrzut (resolution) jest mniejszy niż statek (radius) 100% obrażeń trafia w statek, jeżeli jednak nasz resolution jest większy od statku, część obrażeń leci w kosmos…

Po ostatnich zmianach w Eve usunięto z broni informację o signature resolution, zastępując ją wraz z trackingiem, łatwiejszym do porównania współczynnikiem weapon accuracy score (Turret Tracking). Mimo usunięcia z opisów, signature resolution nadal istnieje i jest brany pod uwagę podczas walki.

Angielsko języczna strona eve-tracking, wymagająca flasha, przedstawiająca w interaktywnych animacjach logikę powyższych pojęć.

Przygotowując się do walki, oraz podczas niej zawsze trzeba mieć na uwadze:

Odległość do celu – optimal + falloff
Prędkość kątową celu – tracking
Wielkość celu – signature

Zapominając o tym możemy zostać otoczeni małymi statkami, które będą nas orbitować tak blisko i szybko, że nie będziemy w stanie w ogóle ich trafić.