Dla większości ras i statków drony służą jedynie jako wsparcie, zwłaszcza dla większych statków, które mają problemy z trafianiem małych szybkich fregat. Jednak większość statków Gallente, kilka Ammar, oraz pirackie statki Guristas, używają dron jako głównego uzbrojenia.
Dronki są tak naprawdę małymi statkami, którym wydajemy proste komendy, atakuj, wróć, orbituj, dokuj.
Drony nie używają capacitora statku, oraz nie mają wymagań przy fittowaniu. Ogranicza je tylko pojemność hangaru (drone bay), oraz przepustowość łącza (drone bandwitch) umożliwiającego ich kontrolowanie w przestrzeni.
Wartość bandwitch reprezentuje maksymalną ilość i wielkość dron, których możemy używać. W dużym uproszczeniu, bandwitch 25 oznacza, że możemy kontrolować 5 małych dron, 50 pozwala kontrolować 5 średnich, a 125 pozwala używać 5 dużych. Większe statki o dużej przepustowości mogą też używać dron mniejszych, ale nigdy więcej niż 5 naraz.
Wielkość dron:
Light scout drones (S) – wielkość 5m
Medium Scout drones (M) – wielkość 10m
Heavy drones (L) – wielkość 25m
Sentry drones (L) – wielkość 25m (nie są tyle dronami co stacjonarnymi działami o dużej mocy, nie poruszają się po wypuszczeniu i trzeba po nie wrócić, żeby je zebrać)
Właściwości dron:
Gallente – największe obrażenia Thermal – najniższa prędkość
Caldari – mniejsze obrażenia Kinetic – troszkę szybsze
Ammar – jeszcze mniejsze obrażenia EM – szybsze
Minmatar – najsłabsze obrażenia Explosive – najszybsze
Dronki strzelają jak inne działka, posiadają zasięg optimal, falloff i tracking. Możemy zwiększyć zadawane przez nie obrażenia, montując drone damage moduły w LOW slotach. Możemy także polepszyć ich tracking używając zdalnych Remote Tracking Computer’ów.
Statki zwłaszcza z bonusami do dron, potrafią zadawać naprawdę ogromne obrażenia, jednocześnie pozostając w bezpiecznej odległości, często z bardzo dobrym tankiem (statek nie musi posiadać innej broni przez co ma dużo wolnego PG i CPU). Dodatkowo, jak w przypadku rakiet, możemy dobrać typ zadawanych obrażeń. Niestety także jak w przypadku rakiet drony muszą dolecieć do celu aby rozpocząć atak, co gorsza, co może być najbardziej denerwujące, trzeba je po skończonym zadaniu zabrać, zapominanie o tym często skutkuje pozostawieniem dron w przestrzeni.
Dronki mają także określoną liczbę punktów HP, i podczas ataku mogą zostać zaatakowane i zniszczone, dlatego zawsze trzeba kątem oka kontrolować ich stan.
Atak dron: drony zaatakują aktywny cel po naciśnięciu klawisza F (nie działa w trakcie pisania na czacie).
Zebranie dron (wydanie rozkazu powrotu i dokowania): SHIFT+R