Nowo kupiony statek dostajemy zawsze spakowany, trzeba go rozpakować, klikając go prawym i wybierając assemble ship, lub po prostu kliknąć lewym dwa razy. Po rozpakowaniu można do niego wsiąść, otworzyć okno fittowania statku (fitting tool na NEOCOM’ie, lub alt+f) i zobaczyć, że nic w nim nie ma..
A w statku bez modułów można zrobić dwie rzeczy: wydokować i zginąć.
Przydałoby się ten nasz statek zafittować (tak jak postać w RPG’ach wyposaża się w zbroje i broń), pytanie tylko jak się za to zabrać. Szkół i technik jest mnóstwo, a fittowanie samemu wymaga praktyki.
Podstawą jest przeznaczenie statku. Jego bonusy, które można podejrzeć we właściwościach statku na karcie triats, zazwyczaj dają dobry pogląd do czego dany statek najlepiej się nadaje.
Każdy statek ma pewne ograniczenia. Po pierwsze każdy ma określoną liczbę slotów HI, MID i LOW. Sloty HIGH zajmuje zazwyczaj broń, lasery wydobywcze i zdalne naprawiaczki. Sloty MID przeznaczone są dla modułów tankowania shieldem, oraz akcesori do PVP. Sloty LOW służą do tanku armorem, oraz modułów zwiększających obrażenia broni.
Dodatkowo każdy statek ma określoną liczbę hardpointów, oznaczającą typ i maksymalną ilość broni, które można zafittować w HI slotach.
Ostatecznie każdy statek ma ograniczoną ilość energii (PG), mocy obliczeniowej (CPU), kalibracji (dla rigów), oraz niezbędnej do działania aktywnych modułów baterii (capacitor).
Każda bron czy moduł zużywa określoną ilość PG i CPU. Broń jest najbardziej wymagająca przy fittowaniu, zaraz po niej aktywne moduły naprawcze i dopalacze.
Esencja fittowania polega na tym, żeby jak najlepszą broń i tank zmieścić nie przekraczając wyznaczonych wartości CPU i PG. Zdarza się, ze po wybraniu broni i zafitowaniu tanku brakuje w statku PG lub CPU i trzeba wtedy niestety zmienić broń na nieco słabszą lub o mniejszym zasięgu, ewentualnie zrezygnować z części tanku.
Dodatkowo aktywne moduły zużywające capacitor, mogą wyczerpać go w kilkanaście sekund, więc mądrze jest przygotować statek tak, żeby moduł naprawczy mógł działać dłużej, lub nawet w nieskończoność (perma tank). Do pomocy na szczęście mamy tutaj moduły i rigi dodające i przyśpieszające regenerację capacitora.
Podstawy fittowania
W statkach do PVE fittujemy po pierwsze broń, ile bozia dała – statek pozwala. Hardpointy statku określają ile i jakiej broni może używać. Następnie dodajemy moduły zwiększające obrażenia, po tym tank, zgodnie z bonusami i rasą statku. Ostatecznie uzupełniamy wolne sloty zwiększając tank obrażenia, lub dodając moduły wspomagające. Na sam koniec pozostają rigi, którymi możemy podnieść tank, dps, lub capacitor statku.
Fittowanie statków do PVP w dużym uproszczeniu: najpierw broń, potem moduły pvp (webber i scrambler lub distruptor), coś dodającego prędkości, na końcu tank ile tylko się da (omni i dużo bufforu) i może jakiś damage mod.
W koparkach wstawiamy tyle laserów górniczych lub strip minerów ile się da, potem tyle mining upgrejdów ile statek uniesie, na koniec ile da się tanku wcisnąć, żeby nie paść na pasku, dodając ostatecznie drony do obrony i/lub dodatkowego kopania.
Są to oczywiście podstawy, gdyż statków jest wiele, a ich zróżnicowane zastosowania wymuszają różnorodne fitty, dodatkowo w przypadku PVP ważniejsze niż zadawane obrażenia często jest zaskoczenie przeciwnika, przez co można trafić naprawdę unikalne kombinacje.
Typowy tank dla statków:
Caldari – Shield
Ammar – Armor
Gallente – Armor/Shield – w zależności od statku (nigdy naraz)
Minmatar – Shield/Armor – w zależności od statku (nigdy naraz)
Caldari – Rakiety / Hybrydy
Ammar – lasery / Drony
Gallente – Drony / Hybrydy
Minmatar – Projectile / Rakiety
Oczywiście każda rasa może korzystać z dron jako wsparcia, zwłaszcza latając dużymi statkami dronki są nieocenione w walce z natrętnymi fregatami.
Złote zasady fittowania statków:
Zawsze sprawdzaj bonusy swojego statku
Używaj broni do których statek ma bonus
Używaj tanku na który statek ma bonus
Używaj tylko jednego rodzaju broni (nie mieszaj rakiet z działkami, działek długo i krótko dystansowych, ani nawet takich samych działek różnego poziomu, będzie to bardzo utrudniać dobieranie prawidłowej pozycji i odległości do efektywnego ostrzału)
Staraj się posiadać skille dodatkowe do broni i tanku co najmniej na poziomie 3.
Używając modułów frakcyjnych lub deadspace’owych powinieneś mieć skile pozwalające na użycie odpowiedniego modułu T2.
Używaj tylko jednego rodzaju tanku naraz (Shield / Armor / Speed – latać tak szybko żeby nie obrywać / DPS – zabijać na tyle szybko żeby przeciwnik nie zdążył nam nic zrobić / Hull – niby można ale jak to mówią tylko prawdziwi hardkorzy tankują hullem), zgodnie ze starą zasadą, jak coś jest dobre we wszystkim to nie jest dobre w niczym.